FANDOM

L'Àngel Custodi[1] és patró de Tortosa.

El seu culte està documentat ja d'antic l'any 1356.

Un carrer i una plaça de Tortosa porten el nom "de l'Àngel" doncs hi existia una capella[2] -vora la qual va nàixer Mossèn Sol- que va ser enderrocada l'abril de 1936[3] però de la que se'n conserven fotografies. A la plaça des del 24 de desembre de 2014 hi torna a haver-hi una imatge en suport ceràmic.[4]

L'Àngel custodi està representat al cap damunt de la portalada del Col·legi de Sant Jaume i de Sant Maties (Reials Col·legis), a les armes dels Miravall (s. XVII) a la plaça Sant Felip Neri,[5] a una porta de l'antic Ajuntament de Tortosa, conservada a l'església de Sant Domènec, a l'armari-arxiu de la ciutat (s. XVI), a la façana de l'antic Hospital de la Santa Creu (avui jutjats) o al pedestal del monument a Manuel Domingo i Sol dissenyat per Agustí Querol. També havia coronat majestuosament la gran Font gòtica de Tortosa que va ser enretirada l'any 1879.

A la Catedral de Tortosa hi ha una capella[6] i se conserva una imatge de plata del segle XV.

La zona de la plaça de l'Àngel Edit

La plaça de l'Àngel és el centre de l'eix comercial urbà tortosí dels carrers de l'Àngel i el carrer de Sant Blai peatonalitzat l'any 2002. Entorn seu s'hi han localitzat o s'hi localitzen establiments emblemàtics.[7] Li són pròxims la plaça Agustí Querol, el carrer Montcada (amb un aparcament soterrani públic), el carrer Mercaders o el carrer d'en Carbó.

Entorn a aquest espai es pot trobar un conjunt patrimonial de cert interès:

  • La casa Franquet (1869), amb façana també al carrer Montcada.
  • Porxades del carrer de l'Àngel. Encara avui pendents de revaloritzar.
  • Casa Lamotte. Més coneguda com el Siboni en destaca la seua imponent façana. Va ser inaugurada l'estiu del 1912 (vegeu l'article Josep Maria Vaquer i Urquizú).
  • Església de Sant Blai (s. XVIII).

Vegeu també Edit

Notes i referències Edit

  1. La festivitat dels àngles custodis és el 2 d'octubre.
  2. Vegeu una fotografia del 1914 feta per Josep Salvany i Blanch i una altra de Marcel·lí Gausachs i Gausachs (1891-1931).
  3. Heraldo de Tortosa de 17/04/1936 (desmuntatge); Correo de Tortosa i Heraldo de Tortosa de 27/04/1936 (enderroc).
  4. Obra de Cinta Sabaté Querol.
  5. SUB VMBRA ALARVM TVARM / PROTEGE FAMILIA ISTA, és a dir, sota l'ombra de les teues ales protegeix aquesta família.
  6. Anteriorment va ser la capella de Sant Joan.
  7. Entre els establiments que ja no hi són: la botiga de Joan Canivell Curto (fundada el 1880), la pastisseria La Inglesa (des de 2013 i fins octubre de 2016 The Chic Chief) i la pastisseria Pallarès (1956-10/I/2016), l'antiga gelateria Papaseit, la llibreria Voltes o la camiseria Vallespí; i entre els que hi són: la sabateria la Villa de Sitges, botigues Mora, la Botiga del Cafè i germans Barberà, perfumeria Júlia, l'estanc Ortega, Kiddy's Class, joieria Ramoncita i Casa Matamoros, perfumeria Prieto, la petita administració de loteria número 1 Mur, SPAR, les panaderies-cafeteries Granier i Tradicionarius, la farmàcia A. Ruiz, la joieria Ferré (1945), casa Leonila (carnisseria/xarcuteria amb establiment també al poble de Jesús; 1954), perruqueries, agències de viatges, una botiga de llaminadures, Baratijas El Puente, etc.

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori