Fandom

Ilercavònia

2017

2.254pàgines en
aquest wiki
Add New Page
Discussió0 Share

El 2017 (MMXVII, en numeració romana) serà un any normal començat en diumenge. En el calendari gregorià, és el 2017è any de l'Era comuna o de l'Era cristiana, el 17è any del tercer mil·lenni i el 8è any de la dècada del 2010.

És Any jubilar Marià a la Diòcesi de Tortosa.

Farà cinquanta anys:

Farà cent anys:

  • que Alemanya va declarar la guerra submarina i que es van produir els tràgics enfonsaments a la Costa de l'Ebre: Medjerda (11 de maig), vapor italià “Ferte” (juny), Amiral de Kersaint (setembre)…
  • que va fundar-se la Societat Musical La Unió Filharmònica i es va projectar una nova plaça de bous a Tortosa, que no es va desenvolupar.
  • que Daniel Espuny va establir-se a Osuna i Ferran Pallarés a Cabra.
  • del naixement de Florenci Pla Messeguer, la Pastora.
  • de la mort d'Isidre Gassol a Barcelona i de la de Trinidad García Bermejo.
  • de la insurrecció a Rússia, un dels episodis claus de la Història mundial.
  • de la vaga general revolucionària d'agost de 1917, i de la detenció de M. Domingo[1] (ja havia estat detingut al juliol per no presentar-se davant d'un tribunal militar) i posterior empresonament al vaixell Reina Regente, primer, i al creuer Princesa de Asturias, després. El 5 de novembre de 1917 és alliberat i el 7 de novembre rebut a Tortosa i pobles de la comarca.
  • que va coronar-se el Monument als Pròcers del 9 d'Octubre de 1820 amb l'estàtua de la Victòria. L'any 1907 Agustí Querol havia guanyat el concurs per aixecar aquest monument a la Independència que se troba a la plaça del Centenari de Guayaquil (Ecuador).

I també farà:

EsdevenimentsEdit

GenerEdit

FebrerEdit

  • 8 de febrer (dimecres); el Parlament aprova la creació de la vegueria del Penedès. Els 94 vots favorables de Junts pel Sí (PDeCAT+ERC), el PSC, Catalunya Sí que Es Pot i la CUP han permès que l'aprovació de la vuitena vegueria tirés endavant, malgrat els 34 vots en contra de Ciutadans i PP.
  • ANY JUBILAR-ANNUS IUBILARIS: 5 de febrer; benedicció de la nova caixa de transport del reliquiari de la Cinta, obra dels artesans Joaquim Marro i Joaquim Ginovart. //15 de febrer (dimecres); Enric Benavent Vidal, bisbe de Tortosa, presideix l'acte solemne d'extracció del Reliquiari petit d'un minúscul fragment de la Santa Cinta que se trasllada a un nou reliquiari construït a València i pagat per un particular. //16 de febrer (dijous); presentació del nou reliquiari de la Llaçada, construït pel taller d'orfebreria Piró.

MarçEdit

  • 4 de març (dissabte); Tortosa-Terres de l'Ebre acollirà els CSIT World Sports Games 2019. // neu al Massís del Port.
  • 22 de març (dimecres); el Ple del Parlament -reunit els dies 21 i 22- aprova la Llei de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2017 i la Llei "d'acompanyament" amb l'impost sobre el risc mediambiental de la producció, manipulació, custòdia i emissió d'elements radiotòxics; l'impost sobre begudes ensucrades envasades o el gens publicitat impost sobre emissions de diòxid de carboni (per a vehicles); i sense el "cànon eòlic". 64 vots a favor (JxSí i 2 diputats de la CUP), 62 en contra (Cs, PSC, PP i CSQP) i 7 abstencions (la resta de diputats de la CUP). Minsa inversió a les Terres de l'Ebre. Se tracta de la Llei 4/2017 i Llei 5/2017 del 28 de març (DOGC núm. 7.340 de 30/03/2017). El divendres 31 de març el Govern espanyol anuncia el recurs d'inconstitucionalitat i aprova alhora els Pressupostos de l'Estat.
  • ANY JUBILAR-ANNUS IUBILARIS: 24 de març; estrena de la suite "l'Era" dedicada a la Mare de Déu de la Cinta de Josep Maria Chavarria Ferreres (Tortosa, 1937).

AbrilEdit

  • ANY JUBILAR-ANNUS IUBILARIS: 1 d'abril; el nou reliquiari de la Llaçada viatja a la Basílica de Santa Maria del Pi, a Barcelona.

MaigEdit

  • 3 de maig (dimecres); Àlvaro Nadal, ministre d'Energia, anuncia que el magatzem de gas Castor, situat davant les costes de Vinaròs, no tornarà a funcionar perquè suposaria un "risc elevat" de terratrèmols, segons un informe del Massachusetts Institute of Technology (MIT) que ha costat 600 mil euros. De moment tampoc es desmantellarà.
  • ANY JUBILAR-ANNUS IUBILARIS: 26 de maig; la catedral de Tortosa inaugura la renovació de la il·luminació interior. S'han substituït les làmpades dels 700 punts de lluminària per tecnologia LED d'última generació. El projecte, que ha tingut un cost de 66.000 euros, ha estat finançat en un 80% per la Fundació ENDESA i en l'altre 20% pel Bisbat. //26, 27 i 28 de maig; el reliquiari de la Llaçada visita Villar de Cañas i l'Abadia-Col·legi "Santísima Trinidad" del Tiemblo (Àvila) on hi ha una talla de la Mare de Déu de la Cinta de l'escultor Innocenci Soriano-Montagut. Aquesta imatge va arribar al Tiemblo l'estiu del 2012 cedida pels Pares Benedictins de l'església madrilenya de Nuestra Señora de Montserrat i va ser restaurada el mateix any.

JunyEdit

  • Prevista l'entrada en funcionament de la nova seu corporativa de la Generalitat al carrer Montcada de Tortosa (plaça Gerard Vergés, 1)

SetembreEdit

Vegeu també Edit

Notes i referènciesEdit

  1. El Restaurador de 21/08/1917.

Enllaços externs Edit

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori