Fandom

Ilercavònia

Aragó

2.235pàgines en
aquest wiki
Add New Page
Discussió0 Share

Aragó, o l'Aragó (en castellà, en aragonès i oficialment Aragón), és una comunitat autònoma d'Espanya, descendent de l'antic Regne d'Aragó, i actualment regida per un Estatut d'Autonomia.

Aragó és reconegut com a nacionalitat històrica en el seu Estatut d'Autonomia (art.1). El Regne d'Aragó, amb el Comtat de Barcelona, el Regne de València i el Regne de Mallorca van formar la històrica Corona d'Aragó. És situat al nord de la Península Ibèrica. Limita amb les comunitats autònomes de Castella-la Manxa, Castella i Lleó, Catalunya, la Rioja, Navarra i el País Valencià, i amb Occitània, de l'estat francès. Està format per les províncies d'Osca, Terol i Saragossa. La capital és la ciutat de Saragossa (en castellà, aragonès i oficialment, Zaragoza). A la zona nord, a la província d'Osca (en castellà Huesca, en aragonès Uesca) i nord de la província de Saragossa, s'hi parla aragonès. A la zona est, la Franja Oriental o de Llevant (la Franja de Ponent per als catalans), s'hi parla català.

La comarca del Matarranya en forma part. Fins el 1955 Arenys de Lledó, Calaceit, Cretes i Lledó d'Algars van formar part de la Diòcesi de Tortosa.

La regió manté amb les Terres de l'Ebre lligams històrics, humans, econòmics, turístics (vegeu l'article Ferrocarril del Val de Zafán) i culturals.

« i si Déu em concedís Tortosa, sia tota de l'Hospital de Jerusalem. »

— Fragment del testament d'Alfons I el Bataller (1131), Rei d'Aragó i Navarra (1104-1134).

Vegeu també Edit

Enllaços externs Edit

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori