FANDOM

L'Arxiu Històric Provincial de Tarragona (AHT) és un arxiu de la Xarxa d'Arxius Comarcals de la Generalitat de Catalunya i actua d'Arxiu Comarcal del Tarragonès.

L'any 1944 va centralitzar els arxius de Protocols Notarials de Tortosa que havien estat traslladats a Barcelona durant la Guerra Civil Espanyola per a la seua salvaguarda. No van retornar a Tortosa fins el 2003 malgrat les llargues reclamacions.

L'AHT té entre els seus fons els arxius del Centre Penitenciari de Tortosa (1897-1954). Resulta d'interès també el fons de la Delegación Provincial de Abastecimientos y Transportes de Tarragona.[1]

D'entre els diversos fons judicials custodiats a l’AHT sobresurt el del Tribunal Regional de Responsabilitats Polítiques de Barcelona (demarcació de Tarragona), amb jurisdicció especial a tot Catalunya, creat arran de la Ley 9 de febrero de 1939 de responsabilidades políticas. Es tracta d'un fons històric tancat (1939-1945), amb gairebé 8.000 expedients penals, que reflecteix l'activitat d'aquest tribunal durant la primera postguerra –fins al 1942, en què fou succeït per la jurisdicció ordinària-. Per al seu accés cal comptar però amb la corresponent autorització lliurada pel president de l'Audiència Provincial de Tarragona.

Vegeu també Edit

Notes i referències Edit

  1. Vegeu l'article de Jordi Piqué i Padró, El fons de la Delegación Provincial de Abastecimientos y Transportes de Tarragona (1941-47): Documents per a la historia de Tortosa, publicat a Nous Col·loquis III (Centre d'Estudis Francesc Martorell, 1999. Imp. Gràfica Dertosense. ISBN: 84-923714-1-2).

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori