FANDOM

L'Associació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova (APPFI) és una entitat creada el 2001.

Va sorgir de la necessitat de recuperar la memòria del ferrocarril a Móra la Nova, municipi amb un passat fortament vinculat al sector que va arribar a ocupar a 1.000 ferroviaris i que va ser el motor de la vila i de la comarca. L'associació compta amb 179 socis -2010-, incloent antics ferroviaris i en actiu, de totes les parts d'Espanya. El febrer de 2006 va crear-se Fundació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial de Móra la Nova. És la segona d'aquestes característiques que existeix a Catalunya i hi formen part també l'Ajuntament de Móra la Nova, els Consells Comarcals del Baix Camp i del Priorat, Ribera d'Ebre, Terra Alta i la comarca del Baix Aragó. El president de l'associació (des de 2001) i de la fundació (des de la seva creació el 2006) és Jordi Sasplugas Deu.

Fites i projectes Edit

  • Centre d'Interpretació del ferrocarril (Móra la Nova): recuperació antiga torre d'enclavament de senyals; instal·lació pont giratori procedent de Granada (2008); construcció noves cotxeres (2012).[1]
  • 10 de juny (diumenge); arriben a Móra, procedents de Madrid-Delicias dues locomotores de vapor per a la seua restauració: una locomotora Bonita[2] (241-F-2238) fabricada per la Maquinista Terrestre i Marítima el 1951, i una Mikado (141-F-2316) del 1957, de 23 metres de llargada i 170 tones de pes, construïda per l'empresa Macosa.
  • 19/7/2012; arriba a Móra, procedent de Madrid la tercera màquina cedida pel Museu dels Ferrocarrils Espanyols. Se tracta de l'automotor Renault ABJ2, número 9304, construït el 1938 i que va prestar servei al Ferrocarril del Val de Zafán.
  • 02 i 03/11/2013; presentació pública de la restauració estètica de la locomotora Bonita.
  • 08/01/2014; el Centre d'Interpretació del Ferrocarril de Móra s'integra a la xarxa territorial del Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya (mNACTEC) de Terrassa.
  • Tren turístic.

Vegeu també Edit

Notes i referències Edit

  1. La nau destinada a emmagatzemar i reparar les locomotores i els vagons de viatgers del futur tren turístic a vapor va tenir un cost d'uns 509.000 Euros.
  2. 26 metres de llargada, 225 tones de pes, 2.700 cavalls de potència i una velocitat màxima de 115 quilòmetres per hora van ser les seues principals característiques. La Maquinista Terrestre i Marítima, va construir entre els anys 1944 i 1953 un total de 57 locomotores de la sèrie Montaña 241F.
  • Vegeu l'article Fundació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari Industrial de Móra la Nova de Ferropedia.

Enllaços externs Edit

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori