Fandom

Ilercavònia

Bítem

2.248pàgines en
aquest wiki
Add New Page
Discussió0 Share
Bítem
Localització

Bítem (Terme municipal de Tortosa)
Bítem
Bítem

Dades estadístiques
Municipi Tortosa
Altitud n/d
Coordenades 40.8600738° N, 0.5227507° E

Bítem és un nucli de població adscrit al municipi de Tortosa, a la comarca del Baix Ebre. Tradicionalment també ha estat anomenat el raval de Conill i els Masos de Bítem. Els seus habitants reben el nom de bitemers.

És una població de caràcter agrícola amb poc més de 1.200 habitants (2009). En data 30 de setembre de 2009 l'Ajuntament de Tortosa va aprovar-ne l'expedient de constitució en entitat municipal descentralitzada (EMD) i així, el 25 de febrer de 2011 va formar-se la comissió gestora.

El poble està situat a 19 m d'altitud, al marge esquerre de l'Ebre, 4 km al nord de la ciutat de Tortosa. Una part de les terres són regades pel canal de l'Esquerra de l'Ebre. El 1154 va ser donat pel comte de Barcelona, Ramon Berenguer IV, al bisbe i als canonges de Tortosa.

A molt poca distància, al nord de Bítem, hom pot localitzar el barri de Santa Rosa de Lima.

Escut heràldic Edit

Escut caironat: d'or, un clementiner de sinople fruitat d'ataronjat i acompanyat a la punta d'una faixa ondada d'atzur.[1]

Monuments i indrets d'interès Edit

Bítem compta amb un important patrimoni arquitectònic entre el que destaca: el Mas del Bisbe, la Masada d'en Gassol, la torre de la Merla o l'antic Mas del Marquès d'Alòs,[2] tots ells edificis catalogats. També s'hi localitzen al seu terme el jaciment ibèric de les Planetes i la vil·la romana de Barrugat descoberta el novembre de 1910 arran de les obres del canal de l'Esquerra de l'Ebre.

A banda del patrimoni arquitectònic Bítem conserva un plataner declarat arbre monumental de Catalunya l'any 1990. A més a més cal destacar-ne l'Illa d'Audí.

Fires i festes Edit

Festa major Edit

Bítem celebra la seva festa major la penúltima setmana de setembre en honor a la seua patrona, la Mare de Déu de l'Oliva.

Fira de la Clementina Edit

A finals del mes d'octubre i des del 2008 té lloc a la localitat aquesta Fira dedicada a la clementina que gaudeix del reconeixement d'una Indicació Geogràfica Protegida.

Notes i referències Edit

  1. Resolució GAH/637/2017, de 17 de març, per la qual es dona conformitat a l'adopció de l'escut heràldic de l'Entitat Municipal Descentralitzada de Bítem (DOGC núm. 7.339 de 29/03/2017).
  2. Vegeu l'article Lluís Carles d'Alòs i López de Haro.

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori