FANDOM

El barranc de la Valltorta se troba dins d'una zona muntanyosa del prelitoral mediterrani, més concretament a la part septentrional del País Valencià. Aquesta àrea geogràfica formada per la meseta del Maestrat està constituïda per un sistema de valls que s'extenen des de les terres aragoneses fins al litoral. La Valltorta s'integra a la comarca de l'Alt Maestrat.

El seu curs torrencial te un origen a uns 1000 metres d'altitud, a l'est del poble de Catí, en la serra d'En Seller i desemboca al riu de les Coves o de Sant Miquel a l'altura de Les Coves de Vinromà.

Art rupestre Edit

Se coneixen 21 abrics amb pintures de figures humanes i animals de gran naturalisme. Els animals més representats són els cérvols, tant exemplars mascles com femelles i fins i tot, cabres munteses i senglars, que en ocasions apareixen ferides per fletxes clavades al ventre, el coll o al llom. Se poden identificar a més a més, alguns exemplars de bous, cavalls, gossos o llops i insectes. Entre les figures humanes destaquen pel seu nombre les masculines, armades amb arcs i fletxes, tibant els arcs o disparant. Les figures femenines, més escasses, apareixen abillades amb faldilles llargues ajustades als malucs i amb el tors descobert. Homes i dones especialment els primers, s'adornen amb diversos tipus de pentinats, plomes i cintes en el cap, tronc i extremitats. Els animals i les figures humanes se representen aïllats o formant escenes, en general de caça.

La cova dels Cavalls Edit

La Cova dels Cavalls, declarada monument historicoartístic l'any 1924, se situa en l'escenari més impressionant del Barranc de la Valltorta, en particular pel seu paratge que, ubicat a la immediata Roca de les Estabigues o Tabigues, d'uns 80 metres d'escarpament vertical, crea un ambient únic en el seu gènere.

Aquest emplaçament geogràfic, vinculat a les composicions de caça de la Cova dels Cavalls, realitzades amb una extraordinària claredat didàctica, fa possible imaginar el desenvolupament de les tàctiques cinegètiques per aquest accidentat lloc.

L'abric encarat a l'oest, ofereix àmplies dimensions, amb nou metres de longitud, tres de profunditat i una altura màxima de quatre metres. Tot el recinte està tancat amb una tanca metàl·lica per a una major protecció, encara que les primeres figures se troben fora de l'abric.

La cova del Civil Edit

Al peu de Montegordo i seguint per la carretera local d'Albocàsser a Tírig trobem el curs de la rambla de la Morellana. Aigües abaix es reconeix ràpidament la cova del Civil, declarada monument historicoartístic el 1924, i que se situa en el terme de Tírig.

Les seues cavitats s'obren a uns 15 metres per dalt del llit de la rambla i estan orientades de sud a oest abastant una extensió de 25 metres. Aquesta cova va tancar-se per evitar danys a les seues pintures.

Enllaços externs Edit

Vegeu també Edit

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori