FANDOM

El barri de Sant Jaume és un dels barris històrics de Tortosa[1] i correspon a l'antiga moreria. Com recorden encara antigues plaques del segle XIX era el barri vuitè i formava part del districte segon de la ciutat. El barri forma part del conjunt historicoartístic de la capital del Baix Ebre i hom tendeix actualment a incloure'l sota la denominació del barri veí de Remolins. A aquesta "assimilació" hi ha contribuït també l'estat de degradació i despoblament del sector més antic de Sant Jaume.

El barri se troba emplaçat entre la Catedral de Tortosa i l'esplanada de Remolins, urbanitzada modernament, i entre el castell de Sant Joan i el riu Ebre. Actualment el barri comparteix un gran parc amb Remolins.

Des del 1942 acull el Col·legi de Remolins, construït per Regiones Devastadas sobre l'espai que havia ocupat el Convent dels carmelites (segle XVIII).

La recuperació del barri Edit

Entre el 1984 i 1988 va construir-se el Passeig de Ronda, obra de l'arquitecte reusenc Pere Ollé i Domingo pressupostada en prop de 60 milions de pessetes. Es tractava d'una primera fase que tan sols va arribar als peus de la Punta del Diamant del castell de la Suda. En l'actualitat -2014- el passeig encara no ha arribat al conjunt arquitectònic dels Reials Col·legis. Uns anys després, amb el barri immers en ple declivi, va reurbanitzar-se -prèvia excavació- la degradada plaça de Sant Jaume.

L'any 1995 la Direcció General d'Arquitectura i Habitatge del Departament d'Obres Públiques de la Generalitat de Catalunya va adjudicar les obres d'urbanització del carrer de l'Escorxador vell. En aquesta zona es van construir vint-i-sis habitatges socials promoguts per l'Àrea de Benestar Social de l'Ajuntament de Tortosa i per la Fundació Família i Benestar Social.

Després d'anys d'inactivitat el 13 d'octubre de 2009 l'INCASOL i l'Ajuntament de Tortosa van presentar l'equip seleccionat per al desenvolupament dels Plans de Millora Urbana del barri: l'equip Jornet-Llop-Pastor SLP. El projecte persegueix l'esponjament del barri amb la creació d'un nou carrer que creuaria tot el barri, des de la Catedral fins a la plaça Immaculada; la construcció d'una plaça i habitatges de nova planta a l'espai que ocupa actualment el Col·legi Remolins (el qual seria traslladat); i la ubicació d'un nou equipament públic al costat de la travessera de Sant Jaume.

A primers d'abril del 2010 va iniciar-se l'enderrocament i desenrunament de 23 finques del sector més degradat del barri. En una nova fase, el març-abril de 2011 l'INCASOL tirava a terra 2 illes de cases (12 habitatges).

Llocs d'interès Edit

  • L'antic escorxador. Edifici modernista configurat en diferents pavellons, obra de l'arquitecte Pau Monguió i Segura, projectada el 1905 i construïda entre 1906 i 1908. Està situat a l'Avinguda Felip Pedrell i va ser restaurat entre finals del 1998 i el 2004. És la seu del Museu de Tortosa i acull també sala d'exposicions Antoni Garcia.
  • Banys àrabs vells (s. XI), vestigi de l'antiga Turtuxa van ser redescoberts el 2005 als baixos del número 6 del carrer Major de Sant Jaume. Arran de l'obertura del bar-cafeteria L'Assoc -febrer de 2014- actualment són visitables.
  • Jaciments arqueològics localitzats: l'antiga església de Sant Jaume (s. XVII; excavada del juny al desembre de 1990), la muralla[2] i portal de l'Assoc, el passeig de Ronda sota el castell de la Suda, la poterna del general Ortega, etc.
« " (...) se esta procediendo al derribo del lienzo de muralla que media desde el baluarte de la explanada, al punto donde se encontraba el portal de San Jaime”. »

— Notícia publicada per Correo de Tortosa de 17/09/1885.

Carrers del barri Edit

Entre els carrers del barri hi ha els carrers de Rasquera (límit del barri amb l'esplanada de Remolins), l'Avinguda Felip Pedrell, el carrer Major de Sant Jaume vora la plaça del mateix nom, el carrer de l'Hospitalet, el carrer de Tivenys i el carrer de Santa Anna entre la plaça i la catedral de Tortosa. També hi ha els carrers de la Cortadura, de Sant Josep, de l'Aldea, carreró de la Massana, i Ratlla de Sant Jaume entre altres travesseres.

Modernament se va construir l'Avinguda de Remolins vora el riu.

Altres barris de la ciutat Edit

Notes i referències Edit

  1. Vegeu la fotografia de Josep Salvany de l'any 1914 des de la vora de la Xiquina.
  2. Sobre l'estudi arqueològic del baluard de vora el riu de la muralla de la Cortadura vegeu l'article de Mariona Valldepérez Ayxendri i Meritxell Aixarch Curto, Excavacions arqueològiques a Remolins (2007): el baluard del Riu publicat a Recerca 11 (2007).

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori