FANDOM

Benet XIII, més conegut amb el nom de Papa Luna, va nàixer com Pedro Martínez de Luna, a Illueca (Aragó) el 25 de novembre de 1328. Considerat com antipapa (1394-1417).

Membre de la família Luna, una de les principals famílies aragoneses. Estudià Lleis a la Universitat de Montpeller, on més tard va ser professor de dret canònic. El desembre de 1375 va ser nomenat cardenal pel papa Gregori XI.

A la mort de Climent VII -primer antipapa- (setembre de 1394), Pere de Luna va ser escollit pontífex per 20 vots dels 21 adoptant el nom de Benet XIII. No obstant, França s'oposà al nou papa d'Avinyó i pressionà a Benet XIII per a què renunciara.

Després d'un bloqueig militar del seu palau aconseguir fugir de la ciutat el 1403. Encara que va arribar a haver-hi tres papes alhora (Joan XXIII de Pisa, Gregori XII i ell), Benet sempre al·legà la seua legitimat ja que era l'únic que havia estat elegit cardenal abans del Cisma d'Occident (1378-1417).

Negant-se a renunciar el 1415 va ser condemnat en el concili de Constança, com heretge i antipapa, i deposat juntament amb Joan XXIII de Pisa. El novembre de 1417 es va designar com a únic papa a Martí V.

Va morir el 23 de maig de 1423, als 95 anys, al Castell de Peníscola convertit en seu papal des del 1411.[1] La Catedral de Tortosa conserva -almenys des del segle XVII[2] i probablement des del segle XV- una pica baptismal amb la seua heràldica papal.[3]

D'ençà del 1938 i arran de la Guerra Civil Espanyola resten per recuperar nombroses peces del tresor artístic vinculades a la seua figura (vegeu l'article Art perdut).

Notes i referències Edit

  1. El 22 de novembre de 2007 la localitat va inaugurar una estàtua de bronze dedicada al Papa Luna. Finançada per la Diputació de Castelló és obra de Sergio Blanco i va ser fosa a Antequera (Málaga).
  2. Historia de la antigua Hibera... de Francesc Martorell i de Luna (1627).
  3. Vegeu les fotografies de Josep Salvany i Blanch: imatge del 1914 i un detall de la pica, del 1923.

Enllaços externs Edit

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori