FANDOM

La Brigada de la Mort, més coneguda com la Brigada de la Muerte o Columna de la Muerte va ser una unitat de les milícies confederals que pertanyia a la segona columna que dirigia Antonio Ortiz[1] durant la Guerra Civil Espanyola. El cap de la Brigada de la Mort, que estava formada per uns quaranta milicians vinculats a la FAI, era Pasqual Fresquet. La Brigada de la Mort disposà d'uns centres irregulars de detenció (txeques) a Casp, al carrer Rosario número 12.

Va actuar a setze municipis de les comarques del Priorat, la Terra Alta, la Ribera d'Ebre, el Baix Camp i a diversos municipis d'Aragó entre juliol i setembre de 1936. Perseguien i executaven feixistes (religiosos, falangistes, militants de la CEDA, catòlics, carlistes, cacics o pagesos que s'oposaven a les col·lectivitzacions). El seu objectiu era implantar poble a poble el comunisme llibertari.

La Brigada, considerada per la dirección de la CNT com a contrària a l'esperit revolucionari va deixar d'operar a partir d'octubre de 1936.

El 2008, el periodista falsetenc Toni Orensanz publicà el llibre L'òmnibus de la mort: parada Falset sobre la columna i els 27 assassinats perpetrats a Falset.

Vegeu també Edit

Notes i referències Edit

  1. Antonio Ortiz Ramírez (Barcelona, 13/04/1907 –† 2/04/1996).

Enllaços externs Edit

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori