FANDOM

La Reial Capella de la Mare de Déu de la Cinta és una luxosa obra de la Catedral de Tortosa i constitueix un dels conjunts barrocs més importants de Catalunya.

Descripció Edit

És una construcció de planta llatina coberta amb volta de canó, de dos trams, amb una cúpula sobre petxines al creuer. Iniciada la seua construcció el 17 de març de 1672 segons projecte del mestre d'obra valencià Diego Martínez, està decorada amb gran luxe, a base de jaspi de Tortosa i diferents tipus de marbre -de Carrara, i el negre, de Gènova-, pa d'or, forges i escultures. Les obres de les voltes i la cúpula finalitzaren el 1725.

A la capçalera de la capella hi ha un retaule de marbre amb la imatge de la Verge de la Cinta, realitzat l'any 1822 i inaugurat l'any 1825 pel bisbe Damià Saenz. A l'altar dintre del tabernacle es troba una excepcional urna d'argent realitzada per Francesc Tramulles i el seu fill Josep (1727-29) amb decoració de fulles, fruits i àngels, on es guarda actualment el portareliquiari petit de la Santa Cinta. És una de les obres d'orfebreria més valuoses de Catalunya. Emmarquen aquest altar dues grans columnes de jaspi amb capitell corinti de bronze daurat amb una cornisa que en el seu centre hi té la Verge de la Cinta entre àngels i núvols, tot tallat en marbre. A tots dos costats es troben les escultures de Sant Pere i Sant Pau, també en marbre.

Els frescs de la capella van ser pintats a partir del 1715 per Dionís Vidal -deixeble d'Antonio Palomino- i per Josep Medina. Les escenes de les pintures representen el descens de la Verge -acompanyada per Sant Pere i Sant Pau i un cor d'àngels-, al presbiteri; a la cúpula dividida en vuit parts, estan representades 8 dones de l'Antic Testament[1] i a les petxines estan representats els profetes Moisés, Isaïes, Jeremies i Ezequiel; al segon tram de la volta hi ha una al·legoria de l'amor de la Verge cap a Tortosa amb imatges de l'interior de la catedral i de la ciutat, amb el pont de barques; i finalment en el primer tram hi ha un fresc atribuït a Pasqual Mespletera que representa l'ascensió de la Verge.

A l'accés de la capella se repeteix la iconografia. Una fornícula central amb la figura de la Mare de Déu amb la cinta a les mans, les escultures de Sant Pere i Sant Pau i figures d'àngels i decoracions vegetals. La pintura mural del frontis és de Tomàs Bayerri. Tot el conjunt es devia acabar cap al 1754.

A les parets de la capella les pintures del primer tram representen l’Anunciació i l’Adoració dels Reis (290 x 400 cm). Són còpies de quadres d'Anton Raphael Mengs realitzades per Vicent López i Portaña.[2] Tots dos van ser regalats per Manel Guerra, degà de la catedral, segons consta en acta de 12 d'abril de 1799. Josep Dolz és l'autor (1829) de les teles La presentació del Nen Jesús al Temple i l’Adoració dels Reis (290 x 275 cm).

A la capella hi ha la tomba del bisbe i president de la Generalitat de Catalunya (1617-1620), Lluís de Tena.

Restauracions Edit

El 1990 va actuar-se sobre les teules de la capella[3] i entre 1995 i el 1997 un equip encapçalat per Emili Julià i la dauradora Maria Torné va realitzar la restauració de les escultures i de les pintures de les voltes amb l'aportació econòmica d'institucions (Diputació de Tarragona, Ajuntament de Tortosa, etc), d'empreses (MAPFRE, YKK …) i especialment la de particulars.

Entre el gener i l'agost de 2014 va realitzar-se una actuació sobre el llanternó de la cúpula de la capella.[4]

A la capella de la Cinta, com a la mateixa catedral, encara hi ha treballs pendents com ara la restauració dels terres, la restauració dels quadres i la reintegració d'algun element de jaspi dels paraments, malmès o desaparegut.

Notes i referències Edit

  1. Dèbora, Judit, Rebeca, Abigail, Jael, Maria, Raquel i Ester.
  2. Els originals de Mengs se troben a Madrid. L’Anunciació a la Capella del Palau Reial i l’Adoració dels Reis al Museu del Prado.
  3. I sobre la coberta de teula àrab de la nau principal de la Catedral de Santa Maria.
  4. La restauració va inaugurar-se el divendres 5 de setembre de 2014. Amb un cost d'uns 60 mil euros va restaurar-se el trencadís, verd i blanc, de la coberta del llanternó, el penell, i tots els vitralls.

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori