FANDOM

El de Montcada és un carrer del nucli històric de Tortosa.

Comunica la plaça de la Verge de Montserrat, popularment "plaça dels farols",[1] i les porxades del carrer de l'Àngel, amb el Rastre i té com a vies alternatives els carrer Nou del Vall i carrer del Vall. Formava part del districte tercer, barri tercer, de la ciutat.

És una antiga via urbana de sentit únic, reurbanitzada íntegrament durant l'any 2014. Malauradament els anys d'abandó fan que encara tingui finques en mal estat, fet que en perjudica la imatge greument. Li són pròxims els carrer Mercaders, el carrer Gil de Federich (carrer Ample) o el carrer Replà.

Durant la Guerra Civil Espanyola se van perdre l'església dels Dolors (reconvertida en plaça modernament) i l'església del Seminari que s'alçaven a est i oest, molt a prop l'una de l'altra. La postguerra va portar-hi la presó del Partit judicial (1939-1954) i la grisor.

En aquest eix de la ciutat medieval s'hi han emplaçat o s'hi emplacen diversos edificis històrics d'interès com:

  • Edifici Montcada 27. Va acollir la Biblioteca popular entre 1942 i 1956. Propietat municipal des del 1983 va ser rehabilitat entre 2009 i 2010. És la seu de Ràdio Tortosa.
  • Convent de la Puríssima Concepció Victòria.
  • Palau Abària. És la seu del Govern de la Generalitat de Catalunya a les Terres de l'Ebre.
  • Casa Ricard Climent. Seu de la Diputació de Tarragona a Tortosa, des del 2009.
  • Església de Sant Antoni. Reconstruïda entre el 2010 i el 2011 acull el Centre de la Setmana Santa.
  • Cases nobles. Amb portes adovellades o d'arc escarser. Una d'elles (casa Amigo de Íbero), el número 9, ha estat rehabilitada i l'ocupa la cafeteria La Fusteria. La façana del número 11 (casa J. Carceller), al costat, s'està rehabilitant des de juliol de 2015. Va ser el primer col·legi de les Teresianes, inaugurat el setembre de 1895.
  • Casa-palau del marquès d'Alòs[2] (anteriorment palau dels Miravall). En procés de remodelació. Va ser utilitzada per Canal 21 com a estudi de TV.
  • Casa Franquet (1869). Ocupa un solar de 300 metres quadrats en forma de tascó i disposa de façanes al carrer Montcada -número 1- i també al carrer de l'Àngel.

En aquest carrer hi han nascut o hi han viscut molts personatges de la vida local, com Teodor González o Josep Subirats i Piñana.

Actualment l'activitat comercial que s'hi desenvolupa és feble però el carrer va tenir establiments com el magatzem de mobles Buenaventura Sanz[3] Buixadés (casa fundada el 1840; després "Vda e hijos de J.Sanz"), la botiga de lampisteria i llauneria de Francisco Esperanzi,[4] la confiteria Queralt Sabaté,[5] l'orxateria de la "Vda de Francisco Royo",[6] la casa de sastreria i confecció Forés (del 1927 al 1952), la fusteria i ebenisteria d'Òscar Calderó,[7] davant de l'Institut, pintures Jabs -fins el 1964-, Almacenes Esteller, Xocolates Tallada o la botiga de productes Jamsol (Juan Antonio Mascarell Sol) oberta a finals de la decàda dels anys 40, entre altres. Li eren properes la Impremta Querol i la Impremta Peri.

A hores d'ara, en el número 3, prop del carrer de l'Àngel, hi ha casa Regina Fabregat (establ. 1948), d'alimentació i drogueria, que ocupa la que fou primera botiga de sastreria Forés.

El 20 de desembre de 2014 va entrar en servei un gran aparcament soterrani[8] construït en el solar de l'antic Seminari (o antic Institut) que va ser enderrocat l'estiu de 2002 i excavat pels arqueòlegs l'any 2006. El juliol de 2017 finalment s'inaugurava l'edifici de les delegacions de la Plaça Gerard Vergés.

Vegeu també Edit

Notes i referències Edit

  1. L'actual configuració de la plaça és resultat de l'enderroc d'un edifici.
  2. Vegeu l'article Lluís Carles d'Alòs i López de Haro.
  3. La Verdad de 06/11/1881.
  4. Amb la mort de Francesc Esperanzi, el 1909, la casa va adoptar el nom de "Vda. de Esperanzi". El 1883 aquest establiment ocupava el número 13 del carrer, davant del Seminari, i després (1894) el número 18. El "Taller de lampistería, latonería y fundición de metales" va tenir taller al carrer Canvis. El 1912 van construir per al Siboni “las magníficas lámparas del nuevo restaurant que son de estilo imperial.”
  5. La Verdad de 27/9/1900 i de 03/10/1900. La Verdad de 02/04/1901 cita també la fàbrica de xocolata de Salvador Picart.
  6. La Verdad de 13/07/1901.
  7. Correo de Tortosa de 20/01/1930.
  8. Amb una inversió total de 5 milions d'euros, l'aparcament compta amb 197 places d’aparcament per a turismes –amples i de fàcil aparcament- distribuïdes en dos plantes (96 places a la planta -2 i 101 a la planta -3). Disposa d’un accés per a vianants amb ascensor al carrer Montcada i està dotat amb sistemes de seguretat, gestió i vigilància. La constructora ACSA Obras e Infraestructuras, SA és l'encarregada de l'explotació del servei, a través d'una concessió que finalitza l'any 2050.

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori