FANDOM

La Central hidroelèctrica de Flix és una planta de generació hidroelèctrica que explota les aigües del riu Ebre.[1]

El 3 de gener del 1948 entrà en servei la Central de Riegos y Fuerza del Ebro (després FECSA i avui ENDESA). L'any següent, el 31 de maig de 1949, va ser visitada pel general Franco.[2]

La Central té quatre grups de turbines Kaplan d'eix vertical i alternadors trifàsics d'eix vertical, amb una potència màxima de 40.500 KW. El seu primer director va ser Gaspar Echevarria.

Al fer-se la presa va construir-se una resclosa i un tunel navegable per preservar la navegació fluvial. El 9 de juny de 1948, el llaüt Pignatelli de Miravet inauguraria la resclosa de 50 metres de llargada i 4,75 d'amplada que permet passar vaixells de 60 Tn. El túnel de navegació té 283 metres de longitud, 12 metres d'amplada i 12 metres d'alçada mitjana.

Notes i referències Edit

  1. Per aquest tema vegeu Les centrals hidroelèctriques de l'Ebre. [Flix-Mequinensa-Riba-roja]. Llorenç Sànchez i Vilanova (Barcelona, 1930). Associació d'Enginyers Industrials de Catalunya i Marcombo SA. Imp. Editorial Gráficas Signo SA (Esplugues de Llobregat). DL: B-17.977-2001.
  2. El dictador havia visitat les localitats de Vinaròs, Sant Carles de la Ràpita, Amposta, Tortosa (breument), Flix, Falset, Reus i Tarragona des d'on va embarcar cap a Barcelona.