FANDOM

El Convent de la Puríssima Concepció Victòria[1] és un convent fundat l'any 1644 situat al carrer Montcada de Tortosa. L'edifici que va ser exclaustrat l'any 2007 forma part del Catàleg d'edificis de caràcter històric de la ciutat. Està sota custòdia i administració de la Diòcesi de Tortosa.

El 21 de juliol de 1936 les 21 religioses concepcionistes el van haver d'abandonar. L'església va sofrir llavors un incendi i el convent va ser utilitzat per a l'allotjament de refugiats de guerra arribats a Tortosa. Ocupada la ciutat el bàndol franquista el va fer servir com a presó.[2]

Malgrat la destrucció soferta queden mostres de l'obra medieval i renaixentista al pati interior i sobre els revestiments de les parets.

L'església va ser sotmesa a treballs de restauració l'any 1982 i el juliol-novembre del 2001 tot i que actualment demanda noves actuacions a causa dels efectes de les humitats. N'és destacable l'altar major, que constitueix un autèntic treball d'encastament de marbres, així com també les dues grans pintures a l'oli laterals de Francesco Paterno da Buccino de Nàpols (1655) que representen l'Adoració dels Reis i l'Adoració dels Pastors a Betlem.[3] La imatge de la Puríssima de l'altar major és de l'escultor Carles Riba i Garcia (1940).

La talla del Sant Crist (1635), obra de l'escultor i religiós italià Umile da Petralia (Giovan Francesco Pitorno, Petralia Soprano, 1600-Palerm, 9/02/1639)[4] és de gran devoció. Va ser portada d'Itàlia per encàrrec del bisbe Joan Baptista Veschi[5] fundador del convent. La talla de fusta policromada ha estat restaurada pel Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya (Valldoreix) l'any 2012.[6] La imatge de mida natural, clavada en una creu de factura simple -no original-, se presenta enfosquida per una pàtina acolorida de tonalitat terrosa que no va retirar-se malgrat els informes dels experts. Durant la celebració de la Setmana Santa tortosina se'n treu una còpia per a les processons.

Vegeu també Edit

Notes i referències Edit

  1. S'afegeix l'expressió Victòria en record del triomf sobre les tropes franceses que assetjaren la ciutat de Tortosa l'abril de l'any 1642.
  2. Dirigida des del febrer de 1939 per Fèlix Ferrer acollia a uns 500 presos, majoritàriament polítics, de tots dos sexes, i va funcionar del 1939 fins al novembre de 1954 quan va ser ser suprimida (Decret del Ministerio de Justicia BOE 31/10/1954 de supressió de la Presó del Partit de Tortosa) i els presos traslladats a Tarragona.
  3. Actualment les dues pintures se troben de nou a l'església. Al 2012 van ser retirades i l'any 2013 l'Adoració dels Reis se trobava als tallers de restauració de l'Escola d'Art i Disseny de Tortosa.
  4. Els estudis de Josep Alanyà Roig demostraren l'autoria (2010) ja que durant molts anys havia estat atribuïda a l'escultor i religiós Innocent de Palermo (Innocenzo da Petralia, Petralia Soprano, 1591? - Palerm, 1648).
  5. A l'església del convent hi ha el seu mausoleu.
  6. La Generalitat de Catalunya va concedir amb tal efecte una subvenció al Bisbat de Tortosa de 8.522,50 Eur (DOGC 6.123 de 08/5/2012). Amb aquesta restauració se va poder observar la inscripció que presenta l'escultura -de fusta de pollancre- al dors, a l'alçada de la cintura: F. HVMILI di Petralia Minorese / maestro siciliano lo Fece 1635 8tbre 4 / Palermo. S.aro/nino.

Bibliografia disponible Edit

  • Historia del Real Monasterio de la Purísima Concepción Victoria de Tortosa. Rafael María López-Melús, carmelita. Imprime Grafistudio, 1986. ISBN: Z-84-398-5.978-3.
  • La iglesia de la Purísima Concepción Victoria, el arquitecto Juan Ibáñez y la arquitectura valenciana del seiscientos. Yolanda Gil Saura. Nous Col·loquis IV (pàgs. 177-190). Centre d'Estudis Francesc Martorell, 2000.

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori