FANDOM

El Cos de Bombers de l'Ajuntament de Tortosa va establir-se el 1861. L'any 1982 va integrar-se al cos de Bombers de la Generalitat de Catalunya ja que el Govern autonòmic va recollir-ne les competències que fins llavors duien a terme les diputacions provincials i els ajuntaments.

Història Edit

Establert el 9 de juny de 1861,[1]el 1871 se publica el primer reglament de la companyia, vigent fins el nou reglament del 1945.

Vint anys després de la seua creació -1881- el parc de bombers quedà instal·lat als baixos de l'Hospital de la Santa Creu, al carrer de Sant Domènec[2] si bé per poc temps, ja que l'any 1883 feia cap a l'exconvent de la Mercè (Correo de Tortosa de 16/9/1883).

« Está anunciada la vacant de la plassa d'Arquitecte municipal de aquesta ciutat, ab el sou de tres mil pessetes anyals y trecentes sexanta cinc de gratificació com a quefe del cos de bombés. »

— Notícia publicada a La Veu de la Comarca de 31/12/1908.

Del seu primer equipament l'Ajuntament de Tortosa encara conserva dos carros de bombers del segle XIX. El 1928 va reorganitzar-se el cos[3] comprant nou material i una "moto-bomba de la casa Minimax" a la que se va destinar la "camioneta de riegos[4] previas las reparaciones consiguientes dado el estado defectuoso en que se halla".[5]

El 1982 el cos va integrar-se als Bombers de la Generalitat. El 1991 s'abandonà el quarter, que des del 1928, estigué situat en un pavelló “sobrante” de l'Escorxador Públic de Tortosa[6] i el parc de bombers va traslladar-se a un nou edifici situat al barri de Ferreries, enfront de la C-12 i vora els Quatre Camins, que ha estat remodelat i ampliat posteriorment (2009-2010). Aquest acull la seu de la Regió d'Emergències de les Terres de l'Ebre.

Alguns incendis històrics a Tortosa:
Data Ressenya
4 de juliol de 1892 Pèrdua del Pont de barques de Tortosa
10 de gener de 1923 Un incendi destrueix el Teatre del Balneari d'en Porcar, a Remolins (Correo de Tortosa de 11/01/1923)
setembre de 1929 Important incendi a la fàbrica de farines “La Providencia” de Juan Figueras (Correo de Tortosa i Heraldo de Tortosa de 16/09/1929 i El Pueblo de 21/09/29)
9 de juny de 1932 Incendi al Teatre Principal a la plaça Alfons XII -llavors de la República- (Correo de Tortosa de 10/06/1932); construït el 1882 per Cristòfol Nicolau en el moment de l'incendi era propietat de Francisco Pentinat, Bernardo Grego i José Rufo Franquet.
31 de juliol de 1936 Incendis a esglésies de Tortosa per part d'incontrolats: convents de Sant Joan i de Santa Clara i esglésies del Seminari i dels Dolors al carrer Montcada.

Vegeu també Edit

Notes i referències Edit

  1. En la Guía de Tortosa de Obdulio Rodríguez y González de los Ríos (Imp. Gabriel Llasat Ferré, 1895) se descriu com la ciutat de Tortosa -marge esquerre- restava dividida en quatre districtes urbans més 4 districtes corresponents als afores (primer i tercer districte-afores al marge esquerre, i els districtes segon i quart-afores al marge dret separats per la carretera de Roquetes a Tortosa).
  2. La Verdad 09/01/1881; veure també La Verdad de 06/11/1881.
  3. Heraldo de Tortosa número 1.287 de 26/6/1928.
  4. La caminoneta dataria del 1925 segons Correo de Tortosa de 19/9/1925 i per llavors va tenir un cost de 8.000 pessetes.
  5. La Unión Patriótica de 12/5/1928.
  6. Correo de Tortosa de 9/5/1928 i La Unión Patriótica de 12/5/1928.

Enllaços externs Edit

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori