Fandom

Ilercavònia

Costums de Tortosa

2.254pàgines en
aquest wiki
Add New Page
Discussió0 Share

Les Costums de Tortosa (1272-1279) o Consuetudines Dertosae són una recopilació de dret tortosí. Constitueixen el primer codi de lleis medieval escrit en llengua catalana.

Entre els estudiosos de les Costums hi va haver Bienvenido Oliver[1] i Esteller (Catarroja, 1836 - Madrid, 1912) i l'advocat Ramon Foguet.

Arran de la Guerra Civil Espanyola el Llibre de les Costums conservat a Tortosa va ser entregat (abril de 1938) al restaurador de Poblet Eduard Toda. Al Monestir de Poblet s'hi van traslladar els arxius històrics per a la seua salvaguarda. Finalitzada la guerra el manuscrit va ser recuperat tornant a la ciutat.

El seu interès històric va fer que el 1963 la Universitat de Los Angeles (Califòrnia, EUA) desplacés a Tortosa el doctor J. Grant,[2] historiador del dret, per tal d'obtenir un microfilm de les costums, en negre i en color.

L'abril de 1973 l'Ajuntament de Tortosa va adquirir-ne la que és considerada l'edició príncep del 1539.[3]

Dintre de la Biblioteca privada de Bartomeu March Servera (1917-1998),[4] de Mallorca se conserva un manuscrit de les Costums de Tortosa del segle XIV. Aquest exemplar vinculat als León –hereus dels Marquesos de la Roca- havia anat a parar a mans dels marquesos d'Almunia. L'11 de març de 1964 va ser adquirit a Andrée & Hípola (Madrid) i el 1985 J. Massip donava notícia del seu retrobament.

Vegeu també Edit

Notes i referències Edit

  1. Vegeu cincs imatges de les Costums de B. Oliver (1881).
  2. J. A. Cliff Grant (Los Ángeles, California, EE.UU, 1902 - 22/11/1995).
  3. Adquirit a un llibreter antiquari pel preu de 100.000 pessetes.
  4. Aquesta Biblioteca de més de 17.000 volums (s. XIV – XX) va ser declarada Bé d'Interès Cultural (BOE núm. 33, de 8/2/2006).

Bibliografia d'interès Edit

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori