FANDOM

La cucafera de Tortosa

La Cucafera de Tortosa.

Cuca fera

La Cucafera de Tortosa segons una auca noucentista.

La Cucafera de Tortosa, o Cuca Fera, és un animal monstruós, basat en una tortuga (no és un drac), propi del bestiari popular d'aquesta ciutat.

Els seus orígens se situen a Tarascó (França), d’on és originària la Tarasca, de la qual s'assegura que en prové la Cucafera. De com arriba el monstre a Tortosa no se'n sap res, però les semblances són moltes.

La tradició popular explica com una gran tortuga marina queda embarrancada a la desembocadura de l'Ebre. Els pescadors de Tortosa en donen captura però la bèstia mor. Com causa gran impacte i admiració la confraria dels pescadors en construeix una rèplica, i com a homenatge al seu patró la passegen per la ciutat.

En origen havia de ser per força una bèstia grossa i arrodonida, doncs deu la seva forma a l'espina d'un vaixell en desús. Requeria que càpiguessen els homes drets a dintre per a poder arrossegar-la o aixecar-la, doncs les rodes han de ser un afegit ben recent lligat a la pavimentació dels carrers de la ciutat.

La Cucafera va anar sempre sola fins que a finals del XIX es confeccionaren dos models més menuts a semblança de cries. Més endavant, en temps de postguerra, les cucaferes es van renovar altra vegada, canviant-ne les mides i fent que aparentessin ser una família, amb un pare, una mare i una cria.

« "Mañana serán enviadas a Barcelona la «Cucafera» y las dos «cucaferetes» que figurarán en las fiestas mayores que del 4 al 11 del corriente se celebrarán en el Pueblo Español de la Exposición. Con objeto de pintarlas y montarlas una vez llegadas a la Ciudad Condal las «cucaferas», saldrá mañana de ésta hacia aquella capital, el pintor D. Emilio Fumadó". »

Heraldo de Tortosa, 31/07/1929.

Des del 27 de març del 2010 les dos cucaferes de Tortosa que es conserven, els gegants de la ciutat, els entremesos i els nans estan exposats a la llotja de Tortosa (Parc Municipal Teodor González) a l'anomenada Casa dels Gegants. Cal anotar però que l'agost de 2017 va presentar-se la tercera Cucafera, la més gran de totes.

Vegeu també Edit

Bibliografia disponible Edit

  • Ars Magna Cucaferae. Maso Forteza Segura. Cooperativa Gràfica Dertosense, 1973. ISBN 84: 400-6525-6.
  • Gegants, nans i altres entremesos. Joan Amades. Edició facsímil de la Neotípia, 1934.
  • Jo sóc la Cu-ca-fe-ra. Txell Aixarxh i Marisa Valls. Edicions i Propostes Culturals Aldana, SL, 2009. ISBN 978-84-96995-24-6.

Enllaços externs Edit