FANDOM

Daniel Mayor Martínez (Xerta, 1890 - Tarragona, 20/10/1939) va ser alcalde de Xerta durant la Segona República.

Fill de Josep Mayor i Cinta Martínez era forner de professió. El 1916 va presidir el Círculo Chertense i entre 1918 i 1920 l'Ateneu, una institució local de caràcter cultural. Amb Òscar Martí fundà el Xerta FC (1923).

Entre 1930 i 1931 presidí el Centre Obrer on impartí classes nocturnes als fills de pagesos i obrers.

L'octubre de 1936, com a membre d'Acció Catalana, va ser nomenat alcalde de Xerta. Ocupada la localitat per les tropes franquistes D. Mayor va ser detingut i empresonat a Tarragona (juny de 1939). Sotmès a consell de guerra va ser condemnat a mort[1] i afusellat l'octubre de 1939.

Arran de la Llei 11/2017, del 4 de juliol, de reparació jurídica de les víctimes del franquisme,[2] la sentència que el condemnà és nul·la de ple dret i el tribunal de l'Auditoria de Guerra que la va emetre il·legal.

Vegeu també Edit

Notes i referències Edit

  1. Entre les acusacions contra ell se citava que sent alcalde -i tot i no ser al poble- havien detingut a Guillermo Vaqué Piñol (advocat i propietari) i Miquel Mola Ricart que l'1 de novembre de 1936 van ser assassinats a Vinaròs.
  2. DOGC núm. 7.406 de 06/07/2017.

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori