FANDOM

L'Eixample és un barri cèntric de Tortosa nascut a partir del segle XIX arran de l'enderroc de les muralles del sud de la ciutat i separat del barri del Temple, per la línia del ferrocarril. Cal aclarir però que aquesta distinció és de caire modern perquè el que ara s'anomena Eixample, és ja de fet l'Eixample del Temple.

« [1887] I Agost.- Acorda l'Ajuntament derrocá la muralla del carré de la Unió.[1] »

Ramon Vergés, Espurnes de la llar.

La zona, pròxima a l'actual Ajuntament de Tortosa, ha acollit tradicionalment despatxos d'oficines i comerç minorista (plaça Alfons, carrer Teodor González, carrer Cervantes). Històricament havia concentrat bona part de l'activitat del comerç de l'oli (cases Bau, Ballester, etc). Entre les primeres construccions l'antiga fàbrica de farines de J. Pons -1870- enderrocada a finals del 1989.

El barri és el principal accés cap a la urbanització de la Simpàtica i l'Hospital Verge de la Cinta.

S'hi troba també la Universitat Nacional d'Educació a Distància (UNED), un col·legi concertat (1945),[2] la Cambra de Comerç de Tortosa, i, entorn a la plaça Alfons, les oficines centrals de la banca representada a les Terres de l'Ebre. Al barri també hi ha l'aparcament soterrani de la plaça Alfons XII (1990) i s'hi poden trobar establiments de restauració i d'allotjament[3] però s'han perdut els edificis d'espectacles que hi havia concentrats; els més recordats encara avui el Cinema Coliseum (el Coli; enderrocat el 1972) i el Cinema Fèmina encara d'empeus.

Patrimoni arquitectònic Edit

Carrers del barri Edit

  • Avinguda Generalitat de Catalunya – Cervantes - Despuig – carrer Teodor González (antigament Unió) - Ramon Berenguer – República Argentina (antigament Campomanes) – Plaça Alfons XII – Genovesos i Sant Joan Baptista de la Salle – Ronda de Reus - Ricard Cirera – Sant Ildefons - Màrtirs de 1640.

Vegeu també Edit

Notes i referències Edit

  1. Des del 1918 és el carrer Teodor González.
  2. El Col·legi de la Consolació. Encara abans al barri va edificar-se el Col·legi dels Germans de les Escoles Cristianes, la Salle (1904-1957), al solar de l'actual edifici Orleans.
  3. L'Hotel Berenguer IV va ser inaugurat el 1969 i reobert l'any 2002. Anteriorment a l'Avinguda Generalitat hi va haver l'Hotel Victòria des del 1944 a primers dels 70 del segle XX. I abans encara l'Hotel París de Rosendo Guasch.

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori