FANDOM

El Coll de Balaguer és un antic terme pertanyent al terme general de Tivissa (actualment de Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant), centrat en el castell del Coll de Balaguer, les restes del qual són aturonades a 155 m d'altitud, a llevant de l'antic traçat (fins el 1936) de la carretera de Barcelona a València, al sud de l'important coll de Balaguer, pas de la carretera de Barcelona a València a través dels contraforts de la Serralada Pre-litoral, que en aquest sector (serra del coll de Balaguer) arriben a la mar.

És esmentat ja el 1201 en la donació de Pere I de Catalunya-Aragó a l'orde de Sant Jordi d'Alfama (incorporat el 1399 al de Montesa); per tal de fer cara al nou perill de la pirateria, la ciutat de Tortosa obtingué el trasllat de la casa de l'orde al nou castell de Sant Jordi, vora la mar, dins els termes de la ciutat. L'antic castell, molt reformat als ss XVII i XVIII, fou un dels punts on es fortificaren les tropes catalanes el 1640, al començament de la guerra dels Segadors. Durant la guerra del Francès fou pres per les tropes napoleòniques del mariscal Suchet, el 1811, però el 1814 caigué a les mans de les angleses de John Murray, el qual el féu destruir aquell mateix any.

Vegeu també Edit

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori