Fandom

Ilercavònia

El Pinell de Brai

2.247pàgines en
aquest wiki
Add New Page
Discussió0 Share
el Pinell de Brai
el Pinell
Escut del Pinell de Brai
(En detall)
Localització

el Pinell de Brai (Comarques centrals dels Països Catalans)
el Pinell de Brai
el Pinell de Brai

Dades
Celler cooperatiu de Pinell de Brai.jpg
Estat
• Autonomia
• Província
• Vegueria
• Comarca
• Partit judicial
Espanya
Catalunya
Tarragona
Terres de l'Ebre
Terra Alta
Gandesa
Gentilici Pinellà, pinellana
Superfície (km²) 57
Altitud 189 m
Població (hab.) (2009)
  • Densitat
1.130
19,82 hab/km²
Coordenades 41° 1′ 2″ N 0° 30′ 56″ E
Sistema polític
Entitats de població

1

El Pinell de Brai és una és una vila i municipi de la comarca de la Terra Alta.

L'afegitó "de Brai" que va rebre el Pinell durant el segle XX és degut a una errada de transcripció de de Broy a de Bray. Un estudi del doctor Jesús Burgueño i el seu equip del departament de Geografia i Sociologia de la Universitat de Lleida (UdL) presentat el desembre de 2016 confirma així l'article de l'estudiós gandesà Anton Monner publicat el maig de 1974.

L'any 1907, per diferenciar-lo del seu homònim de la comarca del Solsonès, es va proposar dir-li Pinell del Río o Pinell de Ebro però el representant del partit judicial de Gandesa a la Diputació, Joaquim Monteverde Ayet († 1933), va establir que es diria Pinell de Broy, en referència a la important partida d'on "brolla" l'aigua que abastia la font de la plaça municipal. La finca del Broi és des d'on s'abastix d'aigua el poble encara actualment, i havia estat propietat d'un important senyor feudal amb este nom. El 1916 la denominació Pinell de Bray va fer-se oficial[1] sense que ningú sembla posés cap obstacle.[2]

Llocs d'interès Edit

  • Celler Cooperatiu del Pinell de Brai. Insigne obra modernista de Cèsar Martinell i Brunet amb un fris del pintor i dibuixant ceramista Xavier Nogués Casas.
  • Església Parroquial de Sant Llorenç, presidida per una doble escalinata.
  • Centre d'Interpretació Les Veus del Front.
  • Casa pairal a la plaça de l'Església, amb un porxo al carrer de la Font.
  • Dos altres perxes: el del Llop i el de Vallés.
  • Mirador al barranc del Pinell, des de les "cases penjades". La vista millor és la inversa: el penya-segat en el qual es fonamenten les "cases penjades" vist des de la carretera que ve de Tortosa-Gandesa.
  • Monòlit commemoratiu de la Batalla de l'Ebre. Situat a la cota 705 de la Serra de Pàndolsserra de Pàndols amb un mirador amb vista panoràmica des de la serra del Montsant fins a la comarca aragonesa del Matarranya passant per la Ribera d'Ebre i pel Baix Ebre. S'hi accedeix des de la carretera Pinell-Gandesa per un desviament a 2 km de Gandesa.

Vegeu també Edit

Foto pinell de brai-6496.jpg

Notes i referències Edit

  1. Vegeu l'anunci de la Real Sociedad Geográfica publicat en primera pàgina al Restaurador número 2.351 de 08/07/1916 amb afectacions per a l'Ametlla de Mar, Horta de Sant Joan, la Palma d'Ebre, Riba-roja d'Ebre o Vilalba dels Arcs, entre altres. L'anunci fa referència al Real decreto de 27/06/1916 aprobando la reforma propuesta por la Real Sociedad Geográfica, cambiando la denominación a los 573 Ayuntamientos de España comprendidos en la misma, y disponiendo que en lo sucesivo se designen con los nombres con que figuran en la relación que se publica (Gaceta de Madrid, núm. 184, de 02/07/1916).
  2. Un error de transcripció és l'origen de la denominació 'de Brai' del municipi del Pinell, article del diari Aguaita.cat del 09/12/2016.

Enllaços externs Edit

editar Municipis de la Terra Alta

Arnes | Batea | Bot | Caseres | Corbera d'Ebre | la Fatarella | Gandesa | Horta de Sant Joan | el Pinell de Brai | la Pobla de Massaluca | Prat de Comte | Vilalba dels Arcs

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori