FANDOM

els Reguers
Localització

els Reguers (Terme municipal de Tortosa)
els Reguers
els Reguers

Dades estadístiques
Municipi Tortosa
Altitud n/d
Coordenades 40.8388379° N, 0.4499478° E

Els Reguers és un nucli de població adscrit al municipi de Tortosa, a la comarca del Baix Ebre.

Està situat al sector nord-occidental del terme, vora el barranc de la Vall Cervera, i compta amb poc més de 600 habitants, sent el nucli de població del municipi més proper al Parc Natural dels Ports de Tortosa-Beseit.

Rega el territori la sèquia de la Cervera, però predomina l'agricultura de secà (oliveres). A la localitat ha estat tradicional l'aprofitament del margalló.

A alguns centeners de metres del poble discorre l'antic canal Francisco Franco, més modernament conegut amb el nom de canal Xerta-Sénia, que la dictadura realitzà amb la finalitat de dur a terme un transvasament cap a València. El canal mai es va finalitzar. En l'actualitat però existeix un projecte de reg que utilitzarà l'antiga canalització reobrada. El maig de 2002 se li va otorgar una concessió de 8,55 metres cúbics per segon i el 2007 s'iniciaren les obres de les noves conduccions. La infrastructura permetrà la posada en reg de 16.480 hectàrees netes en els termes municipals de Xerta, Aldover, Roquetes, Tortosa, Santa Bàrbara, Masdenverge, La Galera, Godall, Mas de Barberans, Freginals, Ulldecona, Amposta, i La Sénia, a partir de cabals procedents del riu Ebre. La concessió d'aigües a la Comunitat de Regants del Canal Xerta-Sénia preveu una dotació de 4.537 m3/ha per al reg de la zona regable amb un volum anual de 72 Hm3 d'aigua. El projecte però aixeca reticències a la Plataforma en Defensa de l'Ebre (PDE) que a més a més el considera "una infrastructura sobredimensionada que obre la porta a transvasaments cap a la província de Castelló".

Patrimoni arquitectònic Edit

Destaquen els pous de la neu (s. XVII i s. XIX),[1] que formen part del Catàleg d'edificis i elements arquitectònics de Tortosa, el Mas dels Anguera (restaurant Jaloa) o el Mas d'Alcàcer (s. XVIII).

« [1886] 17 Octubre.- Per última vegada se trauen á subasta los pous de la neu y no hi ha postor. »

Ramon Vergés, Espurnes de la llar.

Vegeu també Edit

Notes i referències Edit

  1. Sobre els arrendaments dels pous de la neu l'Arxiu Històric de Tortosa conserva un volum dels anys 1768-1800.

Bibliografia sobre els Reguers:

  • Els Reguers. Adrià Grau Forés i Tomàs Camacho Molina. Editorial Cinctorres Club, abril de 1999. Imp. Sistemes de Comunicació Gràfica SL. Dipòsit legal: T-225/99.

Enllaços externs Edit

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori