FANDOM

L'església de Santa Maria de l'Aldea o ermita de la Mare de Déu de l'Aldea és un edifici d'aquesta localitat del Baix Ebre.

La petita talla de la Mare de Déu és del segle XII.[1]

L'edifici fet de petites pedres irregulars sense desbastar està cobert a dues aigües. La façana principal està dividida en tres cossos, el central més ample i llarg, està rematat amb un frontó triangular i a sobre d'aquest hi ha una creu de pedra d'època moderna vora la qual hi ha un petit campanar d'espadanya. La seua façana és molt austera. Els únics elements decoratius són a la porta amb unes pilastres adossades. Consta d'una sola nau amb capelles laterals entre els contraforts.

Va ser reconstruïda, i ampliada cap al 1792 amb l'ermitori. Ja d'abans començaren el romiatges per demanar pluja. No obstant l'any 1923 el seu estat no era bo.[2] Fins l'any 1930 va ser l'antiga parròquia.

Durant els darrers anys s'hi han fet nombroses millores (restauració de la peanya[3] de la Mare de Déu, pintures de Joan Rebull, il·luminació de l'altar,…). El lloc té un espai interior a mode de plaça de bous força popular durant les festes.

Al davant mateix hi ha la torre de l'ermita,[4] una reedificació del 1936,[5] ja que havia estat enderrocada a causa del seu mal estat.[6] Al voltant seu hi ha les restes de l'antic castell de l'Aldea aixecat pels àrabs damunt d'una vil·la o factoria romana. El castell dominava l'antiga desembocadura del riu Ebre i les vies de comunicació de la costa. Ocupava una superficie d'uns 675 m2 i tenia una estructura rectangular d'uns 25 metres de costat. A l'interior hi ha havia una torre central i diverses dependències.

Vegeu també Edit

Notes i referències Edit

  1. Mare de Déu de l'Aldea (1923) de Josep Salvany i Blanch.
  2. Vegeu l'article Al pueblo de Tortosa. Por el sostenimiento de la ermita de la Aldea publicat per Correo de Tortosa d'1/06/1923.
  3. A l'Escola d'Art i Disseny de la Diputació a Tortosa, l'any 2012. La peanya es va construir als anys 40 al taller de la família Benet, a Tortosa. Josep Benet i Espuny va ser l'encarregat de dibuixar i pintar el plafó central on s'encercla la iconografia que descriu els goigs de la Verge.
  4. Vegeu les fotografies del portal i de la base de la torre d'Antoni Gallardo de l'any 1936.
  5. Promoguda per Javier Bau Nolla († Barcelona, 30/09/1977). Vegeu Heraldo de Tortosa de 07/04/1936 i Correo de Tortosa de 02/06/1936.
  6. Anteriors són les reedificacions del 1854 per Alfonso Guzmán de Villoria i encara abans la del 1586 feta pels Jordà propietaris de la torre des del segle XVI.

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori