FANDOM

Escut de Morella

Escut oficial de Morella.

L'escut oficial de Morella, rehabilitat l'any 2002,[1] té el següent blasonament:

Escut caironat. D'or, quatre pals de gules, ressaltant sobre el tot un castell d'argent obert, vuit móres de porpra en orla carregades sobre els pals. Al timbre, corona reial oberta.

Es tracta de l'escut tradicional de la ciutat, d'origen medieval. S'hi representa el castell, conquerit als musulmans per Jaume I el 1232, construït aprofitant la roca. Els quatre pals recorden que Morella fou vila reial, i les móres són un senyal parlant al·lusiu al nom de la ciutat.

Història Edit

Al segle XIII Morella no tenia cap altre escut d'armes que la senyera reial. A mitjan segle XIV es van col·locar als quatre angles quatre móres, com a senyal parlant. Jaume I li va donar el títol de FIDELIS (fidel).

A principis del regnat de Carles I, unides ja les corones d'Aragó i de Castella, es va afegir la torre enmig de les barres, i el 1530, acabada la guerra de les germanies, el rei Carles va concedir que sobre les armes es col·loqués la corona comtal, afegint el títol de FORTIS (forta), pel valor i fortalesa demostrats pels morellans en la guerra, i el de PRUDENS (prudent) per la seua prudència en no obrar per caprici, sinó després d'haver-li consultat en els casos més arduosos.

Alfons XII va concedir a Morella el títol de Ciutat.[2]

L'escut d'armes de Morella té, per tant: la senyera reial, la torre de Castella, amb quatre móres als angles, corona comtal i al voltant el lema "Fidelis, Fortis et Prudens".

Notes i referències Edit

  1. Resolució de 25 de gener de 2002, del conseller de Justícia i Administracions Públiques per la qual es rehabilita l'escut històric de l'Ajuntament de Morella (DOGV núm. 4.192, de 18/02/2002).
  2. Real decreto concediendo el título de ciudad á la villa de Morella (Gaceta de Madrid núm. 47, de 16/02/1878).

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori