FANDOM

Estimar el que ens unix
Manuel Vicent Albiol Simó

Mai no es pot estimar una cosa sense conéixer-la. No hi ha química si no xafem les nostres terres, coneixem la seua gent, gaudim de la natura, delís paisatges, de la cultura...

Això ens sol passar amb el Maestrat i els Ports; comarques tan properes i alhora tan llunyanes per a molts de nosaltres. Heu estat dalt les moles de Xert? Conéixer els molins d'oli, d'aigua, de Cervera, de les Coves... De segur que heu estat al barranc de la Valltorta, però i al "racó de Nando" a Benassal i a l'abric del "Mas dels Ous" a Xert? Coneixeu el barranc de la Gasulla a Ares del Maestre? I passejar pel Puig de Benicarló i pel de Vinaròs, ho heu fet? I la porta de la Mola a Benassal? I la torre de Càlig del segle XIII? Què bonics els masos de les terres de l'interior. Que voleu fer salut? Passegeu per la Tinença de Benifassà. Descobrireu llocs i paisatges que semblen de somnis. No cal parlar de la gastronomia de la Pobla de Benifassà, el millor que cal fer és visitar-la.

Qui eren els mestres d'aixa als pobles mariners de la costa? Sabem alguna cosa de les fortificacions i dels castells de Cervera, de Xivert, de Polpís, de Peníscola, de les Coves, d'Ares, de Culla? I Sant Mateu, gòtic per excel·lència. Les esglésies, les ermites, els ermitoris...

Quantes barraquetes de pedra hem visitat? Com es portava a terme el comerç de la sal a les nostres comarques? I la ramaderia, quina importància tingué a les nostres terres?

El vi. Sabíeu que el Baix Maestrat, al voltant del segle XIII, ja era una zona vitivinícola de gran importància? I el vi "Carlon"?

Com va nàixer l'Escola Pictòrica de Sant Mateu? Com treballaven els ferrers i manyals de Morella?

Coneixem l'obra de Puig Roda, el gran pintor de Tírig? Serà cert que el gran escultor Joan Bautista Folia Prades va nàixer a Sant Jordi?

I el Ball Pla, ballat amb variants a tots els pobles de les nostres comarques, I els dansants de Peníscola? I els moros i cristians? I les "camaraes" de Vinaròs?

Què en saben els nostres fills i filles de l'elaboració de la calç i quan i com i per què es pintaven de blanc les fatxades de les cases? Com es feien les carboneres? Quin era el seu procés?

La riquesa artesana de les nostres comarques era riquíssima; pràcticament cobria totes les necessitats i fins i tot s'exportava a d'altres països. Els artesans de Sant Mateu, el tèxtil de Morella i Albocàsser, els bocois de Benicarló, les barques de Vinaròs...

I els ports pesquers del Baix Maestrat? Com són? De quins serveis disposen? Quines modalitats de pesca es practiquen? Què es pesca? Quines tradicions culturals hi han arrelades amb la mar?

De la cultura de l'aigua, què? Sarthou Carreres en el seu llibre Geografía General del Reino de Valencia, província de Castelló, escrigué: "Un pueblecito del Maestrat empleaba, para amasar la cal, en una edificación, gran cantidad de vino por tener éste allí menos valor que el agua".

I els trinquets? Quina era la tradició lúdica i física dels trinquets? Com es jugava? Com s'ha de jugar? Com era la funció esportiva i social? I la llengua? Què passa amb l'element fonamental de cohesió i de cultura del poble?

L'Ensenyament és el factor decisiu en la continuïtat cultural d'un poble. És per això que el món educatiu de les nostres terres treballa molt positivament en la recuperació lingüística i cultural. Tot i les dificultats que hi són: despoblació, desarrelament, poca valoració del que és propi, introducció de modes i costums estrangers, mobilitat del professorat... Cal dir que, actualment, a nivell d'ensenyament estem en un punt important. Ara que ja s'ha demostrat que estudiar en valencià proporciona als alumnes més facilitat per assumir, també, el castellà i les llengües estrangeres. Que les competències dels alumnes bilingües són més altes que les dels monolingües. Que en arribar a estudis superiors, els nostres alumnes, es desenvolupen fàcilment, tant en valencià com en castellà. Que la llengua, a poc a poc, va sent més prestigiada. Que comerços importants i tradicionals de les nostres comarques oferixen els seus productes en la llengua pròpia. Ara que l'Ensenyament es fa gairebé al 100% en valencià a les nostres comarques, garantint alhora plena competència en castellà.

Ara, és el moment de mirar més enllà. Cal retrobar-nos amb tot allò que ens identifica com a poble. Cal garantir als alumnes el coneixement dels trets culturals perquè només el coneixement dóna la possibilitat d'estimar. No es pot estimar allò que no coneixem.

L'autonomia dels centres en el desenvolupament dels Currículums, ha de potenciar l'ensenyament d'allò que ens és propi. Aquests coneixements han d'anar paral·lelament junt a la recerca d'un estàndard comú per als territoris amb característiques semblants i, a partir d'aquest estàndard, conéixer i valorar les variants lingüístiques de la llengua. Cal establir estructures i camins perquè el professorat que ens arriba de fora, tinga coneixements de la cultura de la terra on treballarà i viurà. Cal mostrar als/ a les immigrants, que arriben a una societat amb llengua i cultura pròpies. És precís treballar, tots plegats, per difondre els nostres valors socials, culturals, històrics i alhora respectar tots els aspectes característics de les persones que ens arriben.

En el futur, la societat plural, multilingüe i multicultural així ens ho exigirà, però aquests aspectes no ens han de fer oblidar la nostra cultura, el fet d'enriquir-la, de potenciar-la i sobretot estimar-la.

Només valorant el nostre aprendrem a valorar l'altri. Si no volem arribar a tindre una societat diluïda, sense base, sense valors, sense futur..., el nostre deure com a valencians/valencianes és, ja, posar-nos a treballar i valorar com cal el vehicle cultural més important que tenim i que ens fa tan iguals i tan diferents: la nostra llengua.

Enllaços externs Edit

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori