FANDOM

Francesc Todó i Garcia (Tortosa, 21/11/1922 - Barcelona, 20/11/2016) va ser un pintor i gravador.

Naix al carrer d'en Carbó però s'estableix a Barcelona des de 1931. Estudià a l'Escola de la Llotja el 1942 i després amb les pintors Francisco Sainz i Francesc Labarta i Planas (1883-1963). El 1946 exposà per primer cop a la Sala Vinçon de Barcelona. Participà als Salons d'Octubre i el 1952 guanyà el premi de gravat Rosa Vera i el 1954 l'especial de dibuix del III Saló del Jazz de Barcelona.

Aconseguí una beca el 1954 i viatjà per França, Bèlgica, Països Baixos i Gran Bretanya, alhora que participava als Salons de Maig de Barcelona. Va exposar individualment sovint a Madrid, París (1962), Palma de Mallorca (1962), Bilbao (1966), València (1967) i Illinois (1967).

El 1969 esdevingué professor de pintura a la Universidad de los Andes de Bogotà, i també exposà a Cali i a Ciutat de Mèxic. Va fer les escenografies d'Una voce in off, de Xavier Montsalvatge (1962) i del Bestiari, de Joan Oliver (1972). Ha realitzat gravats, monotips, dibuixos i pintures. Després d'un postimpressionisme convencional esquematitzà la figuració fins a arribar a la pintura de màquines complexes i pulcres. En aquest gènere va fer els murals barcelonins de la Mútua Metal·lúrgica el 1959. Més tard va evolucionar cap a unes representacions clares, planes i precises de caire intimista i nostàlgic. El 2001 va rebre la Creu de Sant Jordi[1] en reconeixement a la seua trajectòria.

Diversos museus catalans tenen obra seua: el Museu d'Història de l'Hospitalet de Llobregat, el Museu d'Història de la Ciutat de Girona, el Museu de Terrassa, el Museu d'Art Modern de Tarragona, el Museu de Badalona o la pinacoteca de l'Ajuntament de Tortosa.[2]

Notes i referències Edit

  1. Decret 262/2001, de 12 de setembre, de concessió de la Creu de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya (DOGC 3.489 de 09/10/2001).
  2. Oli sobre tela "Paisatge en barques. Cala Fornells" (1948-1949), que va ingressar a la col·lecció l'any 1953 com a guanyadora de la Medalla Gimeno de pintura; l'oli sobre paper "Hotel Marina" (1954), procedent d'un dipòsit particular (1965); dos gravats de l'any 1960 ("Avió" i "Locomotora") i un acrílic sobre tela, "Peu de Taula" (2002), donació del propi pintor del maig de 2016.

Bibliografia disponible:

  • Francesc Todó. Jordi Llovet i Joan Iriarte. Àmbit Serveis Editorials, 1983. ISBN: 84-86147-08-5.
  • Francesc Todó. La realtat transfigurada. Diputació de Tarragona - Columna edicions, 2003. ISBN: 84-8330-226-8.

Enllaços externs Edit

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori