Fandom

Ilercavònia

Gandesa

2.235pàgines en
aquest wiki
Add New Page
Discussió0 Share
Gandesa
Escut de Gandesa
(En detall)
Localització

Gandesa (Comarques centrals dels Països Catalans)
Gandesa
Gandesa

Dades
Estat
• Autonomia
• Província
• Vegueria
• Comarca
• Partit judicial
Espanya
Catalunya
Tarragona
Terres de l'Ebre
Terra Alta
Gandesa
Gentilici Gandesà, gandesana
Superfície (km²) 71,2
Altitud 368 m
Població (hab.) (2016)
  • Densitat
2.999
42,12 hab/km²
Coordenades 41.052142° N, 0.438685° E
Sistema polític
Entitats de població

1

Gandesa és la capital de la comarca de la Terra Alta i un dels 52 municipis de les Terres de l'Ebre.

Economia Edit

Una activitat econòmica important del municipi és la producció vinícola. La localitat és la seu del Consell Regulador de la Denominació d'Origen Terra Alta. També es conreen cereals de secà, ametlers i oliveres (l'oli de la Terra Alta gaudeix del reconeixement d'una Denominació d'Origen Protegida). Se pot destacar que avui en dia ha perdut importància l'activitat agrícola, guanyant importància la indústria, principalment la de manipulació de paper i cartró.

Història Edit

Gandesa va ser l'escenari de combats de les guerres carlines, durant les quals va arribar a ser assetjada fins set vegades pel general Ramon Cabrera, i de la Batalla de l'Ebre durant la Guerra Civil Espanyola.

Monuments i llocs d'interès Edit

  • Jaciment arqueològic del Coll del Moro. Es tracta d'un jaciment de la tribu ibèrica dels ilercavons situat als afores de la població.
  • Església de la Mare de Déu de l'Assumpció. Coexisteixen en aquest temple dues edificacions: la primitiva d'estil romànic (en destaca la portalada) i la posterior barroca i de la qual destaca el campanar de torre, construït el 1756.[1] La construcció ha estat declarada Monument d'interès nacional.
  • Palau del Castellà o presó de Gandesa. BCI d'interès nacional, amb elements arquitectònics dels ss. XIII i XIV.
  • Casa de la Vila Vella. BCI d'interès nacional.
  • Cooperativa agrícola. D'estil modernista, és juntament la cooperativa agrícola del Pinell de Brai, una de les millors obres de l'arquitecte Cèsar Martinell i ha estat declarada Bé Cultural d'interès nacional en la categoria de monument per la Generalitat de Catalunya l'any 2009 (vegeu l'article Monuments i conjunts històrics).
  • Edificis diversos: Ca Sunyer, casa dels barons de Purroy, cal Pardo, cal Cerer, etc.
  • Centre d'Estudis de la Batalla de l'Ebre. Acull un museu històric de la Guerra Civil de singular interès.
  • La Fontcalda, a 13 Km del poble. És un paratge natural de gran bellesa, a la vora del riu Canaletes.
  • Serra de Pàndols. Lloc des d'on d'ell es pot gaudir d'una magnífica vista i contemplar el Monument a la Pau que es va construir per recordar als combatents que van morir en aquests paratges durant la Batalla de l'Ebre de la Guerra Civil (1938-1939).

Vegeu també Edit

Notes i referències Edit

  1. Guia d'arquitectura de la Demarcació de l'Ebre; Antoni López i Daufí; pàg. 30; Ed. COAC-Demarcació de l'Ebre; Imp. Sistemes Comunicació Gràfica; ISBN: 84-88258-62-3.

Enllaços externs Edit

editar Municipis de la Terra Alta

Arnes | Batea | Bot | Caseres | Corbera d'Ebre | la Fatarella | Gandesa | Horta de Sant Joan | el Pinell de Brai | la Pobla de Massaluca | Prat de Comte | Vilalba dels Arcs

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori