FANDOM

Les Terres de l'Ebre acullen la totalitat de les centrals nuclears de Catalunya. Se tracta de les d'Ascó I i Ascó II, a la Ribera d'Ebre, i les de Vandellòs I (desmantellada) i Vandellòs II.

Tot i que les centrals nuclears de Vandellòs se troben al municipi de Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant (Baix Camp), el seu emplaçament al sector sud del Coll de Balaguer, límit natural de les Terres de l'Ebre, pot fer-les considerar més influents sobre aquesta regió (especialment sobre els diferents nuclis de població del municipi de l'Ametlla de Mar).

A continuació s'exposa una llista d'incidents nuclears i notícies relacionades en les centrals d'Ascó i Vandellòs:

Data Ressenya
1972, març S'inaugura la Central nuclear de Vandellòs I.
1981 Se comença a construir Vandellòs II.
1984, desembre Entra en funcionament Ascó I.
1986, març Entra en funcionament Ascó II.
1989, 19 d'octubre Incendi a Vandellòs I (incident de nivell 3 de l'Escala Internacional de Successos Nuclears).
2002 Vandellòs I, inaugurada el 1972, queda desmantellada (període de latència de 25 anys).
2004, agost Problemes de corrossió al sistema de refrigeració de Vandellòs II (l'1 de juny de 2005 l'incident és classificat com a nivell 2).
2005, 3 de setembre Vandellòs torna a connectar-se a la xarxa elèctrica.
2006, agost Sanció d'1,6 M€ a Vandellòs II pels incidents d'agost de 2004.
2007, 27 de novembre Se produïxen fuites de partícules radioactives des d'Ascó. L'incident no es coneix fins a l'abril de 2008 (el 15 d'abril de 2008 l'incident es classifica com a nivell 2).
2008, 5 d'abril Gràcies a Greenpeace se dóna a conèixer la fuita de partícules detectada el 27 de novembre de 2007 a Ascó.
2008, 18 d'agost El Ple del Consell de Seguretat Nuclear proposa al Ministeri d'Indústria que se sancioni a la CN d'Ascó (propietat d'Endesa) amb un màxim de 22,5 M€ i un mínim de poc més de 12 M€.
2008, 24 d'agost Incendi a la sala de turbines de Vandellòs II.
2008, 27 d'agost ENRESA adjudica per 12 M€ la construcció d'un magatzem temporal de residus radioactius dintre del recinte de la CN d'Ascó a l'empresa Holtec Internacional.
2009, maig El Ministeri d'Indústria imposa 4 sancions greus i 2 de lleus a Ascó I per l'incident de fuga de partícules del 2007 i el 2008 que tenen un muntant global de 15,34 M€, la més alta imposada a una central nuclear espanyola.[1] [2]
2009, 29 de desembre El BOE número 313 de 29/12/2009 publica la Convocatoria pública para la selección de los municipios candidatos a albergar el emplazamiento del Almacén Temporal Centralizado de combustible nuclear gastado y residuos radiactivos de alta actividad (ATC) y su centro tecnológico asociado.
2010, gener ERC y Greenpeace afirmen que Ascó serà candidat a acollir el cementiri nuclear i que la candidatura de Yebra (Guadalajara) és una cortina de fum. L'alcalde d'Ascó, Rafel Vidal i Ibars (CiU), opta pel silenci fins que el dia 23 se coneix la convocatòria d'un Ple extraordinari per al dimarts 26 de gener.
2010, 24 de gener Manifestació contra el Cementiri Nuclear a Ascó.

Vegeu també Edit

Notes i referències Edit

  1. Article [1] publicat al diari El País el 12 de maig del 2009.
  2. Article [2] publicat al diari Público el 12 de maig del 2009.

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori