FANDOM

El jaciment arqueològic Deltebre I és el nom que reben les restes d'un vaixell militar anglès datat al segle XVIII que tranportava càrrega militar.

La nau té 35 metres d'eslora i tres pals i podria ser el HMS Alfred. Se tracta de les restes d'un vaixell de fusta més ben conservades que s'han trobat mai a Catalunya ja que es conserva tota l'estructura del buc i a més a més era visible tot el carregament de la part central del vaixell, format per caixes i bótes de fusta, encara tancades.

El vaixell enfonsat prop de la desembocadura del riu Ebre, enfront de l'illa de Buda va ser descobert casualment l'any 2008 per uns pescadors quan feinejant a la zona se'ls van quedar enganxades les xarxes. El Centre d'Arqueologia Subaquàtica de Catalunya (CASC) va recuperar-ne llavors un petit canó de bronze, un botó metàl·lic d'uniforme militar, dos bótes de fusta que contenien pólvora, projectils de plom per a mosquetó, projectils de ferro per a canó i pedres fogueres de sílex per encendre les armes de foc. Els estudis arqueològics van continuar des de l'any 2009 fins al 2016.

El 14 de març de 2014 el Museu d'Arqueologia de Catalunya va estrenar l'exposició Deltebre I. La història d'un naufragi al monestir de Sant Pere de Galligants (Girona).[1] Convertida en exposició itinerant s'ha vist a Barcelona, Alacant i Tarragona (2015). El març de 2016 va arribar a Deltebre i el desembre del mateix any al Palau Oliver de Boteller de Tortosa.

El vaixell Edit

El vaixell formava part de la flota que en el marc de la Guerra del Francès (o guerra de la Independència) va atacar la ciutat de Tarragona, llavors en mans dels francesos, el juny de 1813. La flota militar estava format per diversos vaixells de l'armada anglesa i altres que transportaven material bèl·lic i d'avituallament. Fracasat el seu atac durant el seu retorn a Alacant van embarrancar 18 de les naus davant del delta. 13 d'elles van ser recuperades i cinc es van perdre,[2] com l'Alfred.

Entre els objectes recuperats del vaixell hi ha un canó de bronze, datat el 1798, amb l'escut del rei Jordi III d'Anglaterra, munició de canó i de mosquetó, barrils de pólvora, monedes encunyades a Barcelona l'any 1811, 62 monedes russes de l'època de Caterina II -la Gran-, monedes angleses i objectes de la tripulació, un calibrador fet a Londres, un segell amb la inscripció "D. Chambers", etc

Vegeu també Edit

Notes i referències Edit

  1. El vi del fons del mar article d'Eva Vázquez publicat pel diari El Punt Avui el 15/03/2014.
  2. El HMS Magnum Bonum, el HMS Southampton, l'Alfred, l'Harlequin -que portava cavalls- i el cinquè podria ser el el Gunboat nº 4.

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori