Fandom

Ilercavònia

Jaume Martí i Tomàs

2.235pàgines en
aquest wiki
Add New Page
Discussió0 Share

Jaime Martí Tomàs (Xerta, 1844 – 1914) va ser un industrial, empresari i comerciant.

Jaime Martí Tomas2.jpg

Retrat de Jaume Martí.

Biografia Edit

Segon de cinc germans, el seu pare, patró de riu, tenia una empresa de llaguts per l'Ebre que comercialitzava cereals. La major part del patrimoni familiar va quedar per al germà gran. Jaume i dos dels seus germans, Ferran i Ramon,[1] van decidir marxar cap a Sud-amèrica, a l'Argentina. Un cop instal·lats allí van constituir una empresa familiar, Martí Hermanos, que comercialitzava oli d'oliva, vins, licors i conserves. Amb el temps Jaume va fer una fortuna notable i va expandir els seus interessos comercials i econòmics. Va constituir noves empreses amb altres catalans establerts a l'Argentina; va comprar propietats a Bahia Blanca i Buenos Aires (Argentina), finques i propietats a Vinaròs, les Cases d'Alcanar i Xerta. A més a més, tenia gran nombre d'accions en bancs i companyies d'assegurances aconseguint diversificar el seus negocis i patrimoni personal.

L'empresari va establir-se a diferents llocs: València, Gènova (Itàlia), Ginebra (Suïsa), Barcelona, Bahia Blanca i Buenos Aires. A Xerta hi passava temporades i hi va romandre els últims anys de la seua vida. Com altres burgesos catalans del s. XIX, es va casar amb una noia noble, la baronessa Mª Dolores de Còdol. Anys més tard es van separar i Jaume es tornaria a casar, aquest cop amb la senyora Orfilia Juana Drets amb la qual tindria el seu únic fill, Ernesto. El 1882, en una de les seues finques de Xerta, es va fer construir una residència de descans que la batejaria amb el nom de Villa Retiro: una casa d'estil modernista-colonial envoltada per una gran zona enjardinada (amb presència d'espècies vegetals foranes) i un petit llac amb gruta i fonts aprofitant un curs d'aigua. L'arquitecte de l'edifici va ser Josep Fontserè i Mestre, mestre d'Antoni Gaudí.[2]

Notes i referències Edit

  1. Ramon Martí fou una de les víctimes mortals de l'accident ferroviari del pont de Riudecanyes (entre Cambrils i l'Hospitalet de l'Infant) del 25 de novembre de 1907 (vegeu La Veu de la Comarca de 30/11/1907).
  2. Actualment s'hi troba ubicat l'hotel de cinc estrelles Villa Retiro Resort.

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori