FANDOM

José Celma Prieto (Tortosa, 1r terç s. XX) és un empresari i filantrop.

Fill de Juan Bta. Celma i de Francesca Prieto. És el president de l'asseguradora Metrópolis[1] propietària del famós edifici del carrer d'Alcalà 39 de Madrid,[2] seu social de l'empresa, i del Palau Capmany (1967) al carrer de la Rosa de Tortosa.

Amb el seu mecenatge ha contribuït a la tasca de la Universitat Nacional d'Educació a Distància (UNED)[3] i va fer possible la creació del parc d'escultures Jardins del Príncep (1991) al barri de Remolins.

Les seues aportacions econòmiques s'han estès al patrimoni històric: el 1990 aportava 10 milions de pessetes a la neteja de les naus de Catedral de Santa Maria de Tortosa (1989-1990), sent-ne el principal donant, i l'any 2010 va costejar amb 240.000 euros la major part del pressupost de construcció de les escales principals del temple.[4]

Des del 1981 és fill predilecte de Tortosa.

Notes i referències Edit

  1. Metrópolis va constituir-se l'any 1942 i se dedicava a les assegurances de vida. El 1955 va ser adquirida per José Celma, ampliant posteriorment les seves operacions. L'any 2017 FIATC va comprar-ne una part majoritària de la seva cartera asseguradora: vehicles, responsabilitat civil i embarcacions.
  2. Vegeu alguns articles dedicats per la premsa: El trastero más elegante (El País de 22/02/2010) o El edificio de Metrópolis se destapa, article del diari El País de 05/08/2016.
  3. És fundador del centre associat de Tortosa. Fins el 2008 i durant 12 anys va presidir el Consell Social de la Universitat. El 25 d'abril del 2008 va rebre la Medalla d'Or de la UNED.
  4. Les escales van enfonsar-se el dia 8 de maig de 2002 arran d'un episodi de fortes pluges. Les obres de reconstrucció, d'aquesta primera fase, pressupostades en uns 380.000 EUR van iniciar-se l'abril de 2010 i van finalitzar a primers de setembre del mateix any.

Enllaços externs Edit