FANDOM

La Lira Ampostina és una societat musical fundada a Amposta el 1916. L'any 2016, el del centenari, l'entitat rebia la Medalla d'Honor de la Ciutat d'Amposta.

Història Edit

El 1915 un grup d'aficionats a la música va organitzar un conjunt de ball per a amenitzar les Festes Majors. Acabades les Festes, el conjunt va continuar fent petites actuacions en dissabte i diumenge. El director del conjunt, va començar a donar classes de solfeig als nens que li ho varen sol·licitar. Gràcies al seu progrés, el professor Francesc Roig i Treig va crear la societat i el 1917 va oferir el primer concert. Va participar en concursos de bandes municipals fins que la seva activitat restà paralitzada per la Guerra Civil Espanyola. Els franquistes la van il·legalitzar fins el 1942, quan tornà a iniciar les seves activitats.

El 1977 es va crear el Festival de Bandes de La Lira Ampostina, celebrat a l'agost amb motiu de les Festes Majors d'Amposta. El 1986 va fer l'intercanvi cultural amb bandes de música d'Europa, i el 1991 va fer una gira per Bèlgica i els Països Baixos. El 1993 va estrenar la suit Raimon amb temes d'aquest cantautor englobats dintre del macro concert 30 Anys d'Al Vent, celebrat al Palau Sant Jordi de Barcelona, davant més de 18.000 espectadors, i amb motiu del Dia Internacional del Voluntari, actuà amb Lluís Llach i la coral polifònica de Puig-reig al Palau d'Esports de Barcelona.

El 1995 l'entitat va rebre la Creu de Sant Jordi.[1] Conduïda per Octavi Ruiz Gisbert, la Lira Ampostina es fa amb un Primer Premi i Premi especial al Millor Solista a la 36 edició del Certamen Internacional de Bandes de Música "Vila d'Altea" (2007).

Des del 1990 la Lira imparteix estudis musicals i des del 2016 també professionals.[2]

Notes i referències Edit

  1. Decret 248/1995, d'1 d'agost, de concessió de les Creus de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya (DOGC 2.103 de 20/09/1995).
  2. Resolució ENS/1389/2016, de 23 de maig, per la qual s'autoritza l'obertura del centre educatiu privat Centre autoritzat d'ensenyaments artístics professionals de música La Lira Ampostina, d'Amposta.

Vegeu també Edit

Enllaços externs Edit

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori