FANDOM

Manuel Domingo i Sol (Tortosa, 01/04/1836 – 25/01/1909), conegut com a mossèn Sol va ser un sacerdot. Fundador de la Germandat de Sacerdots Operaris Diocesans (maig 1883) i del Col·legi Espanyol de Roma (1892).

El dia 11 d'abril de 1878 va posar la primera pedra del nou "Col·legi de Sant Josep per a Vocacions Eclesiàstiques”, i el va inaugurar un any després amb 300 seminaristes. L'edifici dels "Josapets", com se'l coneix, se troba al barri tortosí del Rastre.

L'any 1903 va inaugurar-se, també a Tortosa, el Temple de la Reparació, on l'abril del 1926 se li va erigir un mausoleu en el que reposen les seues despulles.

Manuel Domingo i Sol va ser beatificat pel Papa Joan Pau II el 29 de març de 1987. La seua festivitat se celebra el 29 de gener.

Monument commemoratiu Edit

El març de 1910 se va col·locar la primera pedra d'un monument commemoratiu a Tortosa, inaugurat l'abril del 1912, obra dels escultors Víctor Cerveto i Josep Casan basada en el disseny d'Agustí Querol (1909). El 1932 l'estàtua va ser traslladada al claustre de la catedral de Tortosa. Durant la Guerra Civil Espanyola però finalment se va perdre.

Des del setembre del 1989 una nova escultura de bronze d'Àngel Acosta va passar a presidir la plaça de Mossèn Sol al Rastre. Arran de la remodelació de la plaça (2015) l'estàtua d'Acosta s'ha reinstal·lat sobre el pedestal original de Cerveto.[1]

Notes i referències Edit

  1. La figura de l'Àngel Custodi destaca sobre el pedestal on es pot llegir: Al doctor / D. MANUEL DOMINGO Y SOL / 1836 1909 / SUS COMPATRICIOS Y ADMIRADORES / 1911.

Bibliografia:

  • Mosen Sol. Vida de Manuel Domingo y Sol, fundador de la Hermandad de Sacerdotes Operarios Diocesanos. Francisco Martín Hernández y Lope Rubio Parrado. Ediciones Sígueme (Salamanca, 1978). DL: BU-287.-1978.

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori