FANDOM

Marià Rius i Montaner (Tarragona, 19/10/1838 – Scala Dei, 1894) era un empresari i polític català, fill de Marià Rius i Vicenta Montaner, negociants originaris d'Altafulla. El 1871 Amadeu I li concedí el títol de comte de Rius.

A les eleccions de 1869 fou escollit diputat per Tortosa i fou nomenat secretari del Congrés dels Diputats. A instància de Prim, formà part de la delegació que anà a Itàlia a buscar Amadeu I per tal d'oferir-li el tro espanyol. Quan es va exiliar, l'acompanyà a Lisboa i Torí. Fou escollit diputat per Falset a les eleccions generals espanyoles d'abril de 1872, i durant un temps alcalde de Tarragona i president de l'Ateneu de Tarragona. Fou escollit novament diputat a les eleccions de 1876, però no volgué ocupar l'escó per fidelitat a Amadeu I.

Poc després formà part de la Izquierda Liberal Dinástica, amb la que fou escollit diputat per Tarragona a les eleccions generals espanyoles de 1881. Després ingressà al Partit Liberal Fusionista, amb el que fou novament diputat per Tarragona a les eleccions generals espanyoles de 1884, 1886 i 1893. Per influència seva es va construir el pont sobre el riu Francolí, les obres del port de Tarragona i l'estació de ferrocarril. Li oferiren el càrrec de senador vitalici, però el va rebutjar.

Enllaços externs Edit

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori