FANDOM

Max Emanuel Cahner i Garcia (Bad Godesberg, ara part de Bonn, Rin del Nord- Westfàlia, Alemanya, 3/12/1936 – Barcelona, 14/10/2013) fou un editor, polític i historiador de la literatura catalana.

És l'artífex de la creació -el 1981- de la delegació territorial del Departament de Cultura a Tortosa,[1] amb seu al Palau Oliver de Boteller.

« Tortosa ha estat una presència constant en la nostra Renaixença, en el manteniment de la nostra cultura i, sobretot, de la nostra llengua. Ha tingut la constant voluntat d'ésser, de superar els seus difícils determinants, de mantenir-se moralment com a cap de la regió de l'Ebre malgrat que l'acció política forastera li arrabassés després d'haver-la [exercit] durant segles, almenys durant dos mil anys. »

Els tortosins per Tortosa. Tortosa, 1983; pròleg de Max Cahner.

Políticament, fou un dels fundadors de Convergència Democràtica de Catalunya (CDC) el 1976, i del 1980 al 1984 fou conseller de Cultura de la Generalitat de Catalunya en el primer govern de Jordi Pujol. Com a conseller, va fomentar la creació i reconstrucció d'institucions culturals catalanes com l'Arxiu Nacional de Catalunya, la Filmoteca de Catalunya, els projectes del Teatre Nacional de Catalunya i l'Auditori, Centre d'Art Santa Mònica i les bases de la xarxa de biblioteques, museus i arxius. Va promoure la Llei de normalització lingüística i els mitjans de comunicació públics catalans TV3 i Catalunya Ràdio. El 1982 va engegar les subvencions a l'edició de llibres en llengua catalana i va instaurar el Centre de Restauració i Conservació de Béns Culturals Mobles en unes dependències del claustre del monestir de Sant Cugat.

El 1994 es donà de baixa com a militant de CDC creant el seu propi partit, Acció Catalana, que acabà aliant-se amb Esquerra Republicana de Catalunya.

El 1996 li fou atorgada la Creu de Sant Jordi.

La divisió territorial Edit

"(…) cal que no oblidem que Catalunya s'ha estructurat al llarg dels segles (…) al voltant d'un conjunt de ciutats que han fet possible el relatiu equilibri econòmic del país, l'existència d’una forta civilització urbana fora del nucli barceloní (…) i per tant, la gran capacitat de resistència enfront de la desnacionalització. Les divisions territorials antigues (bisbats, comtats, vegueries, corregiments) recollien amb més o menys fideliat aquesta realitat plural del fet urbà a Catalunya. És evident que la revolució industrial ha marginat algunes de les ciutats (…). Ciutats com ara Vic, Manresa, Reus o Tortosa, i encara d’altres no poden quedar equiparades amb els més modestos centres comarcals en l’estructura administrativa i política de Catalunya. (…) Si, en canvi, hom optava per limitar-se a introduir la divisió en comarques és segur que es consolidaran les províncies i hom haurà perdut una oportunitat de fer del nostre país una comunitat políticament i culturalment equilibrada." (No hem de renunciar a la nostra divisió territorial; Max Cahner, professor de la Universitat de Barcelona; diari AVUI de 13/02/1986).

Notes i referències Edit

  1. Decret 178/1981, de 19 de juny, de creació dels Serveis Territorials de Tortosa (DOGC, número 144, de 22/07/1981).

Enllaços externs Edit

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori