FANDOM

El Mercat públic de Tortosa és un edifici històric del segle XIX dedicat a l'activitat comercial.[1]

Va ser inaugurat el primer dia de setembre del 1887 i és obra de l'arquitecte Joan Torras i Guardiola (1827-1910). En les obres també hi va participar Joan Abril i Guanyabens. L'edifici situat vora el riu Ebre consta d'una sola nau de 32 x 83 metres. A l'interior destaquen 14 jàsseres de ferro de forma parabòlica. Les seues façanes Nord i Sud estan presidides per un escut de la ciutat amb la inscripció: FIDELISSIMA - ET EXEMPLARIS - CIVITAS - DERTUSAE / (1886).

L'edifici es va veure afectat pels bombardejos durant la Guerra Civil Espanyola sent reconstruït per la Dirección General de Regiones Devastadas l'any 1941. Cap a l'any 1948 a la façana Est s'hi van construir 14 mòduls destinats a encabir-hi botigues exteriors. Finalment l'any 1996 l'edifici va ser remodelat.

Notes i referències Edit

  1. Gravat de l'interior del mercat de Tortosa publicat a La Ilustración Española y Americana el 15 d'abril de 1889 (pàg. 13). L'any 2001 l'Arxiu Històric de Tortosa -advertit pel col·leccionista Lluís Salamó- va adquirir a Ignasi Solé Sugranyes, un antiquari de Barcelona, 3 fotografies de plànols del Mercat de Tortosa. Són reproduccions de dibuixos sense signar de la façana principal, la façana lateral i una perspectiva de l'estructura metàl·lica de l'edifici. Finalment l'any 2015 van ser localitzats uns plànols de les façanes (1885) entre els Protocols notarials de 1886.

Vegeu també Edit