Fandom

Ilercavònia

Observatori de l'Ebre

2.240pàgines en
aquest wiki
Add New Page
Discussió0 Share

L'Observatori de l'Ebre és una institució científica sense ànim de lucre situada al municipi de Roquetes (Baix Ebre).

Va ser fundat el 1904[1] per Ricard Cirera i Salse (Os de Balaguer, 1864 – Barcelona, 1932) i Lluís Rodés i Campderà i depèn de la Companyia de Jesús. Es dedica a l'estudi de la influència de l'activitat solar en els fenòmens geofísics. Disposa de les seccions solar, magnètica, ionosfèrica, sísmica i meteorològica, que efectua sondatges aerològics i registra la radiació tèrmica del sol i el potencial electrostàtic de l'atmosfera. Ha estat capdavanter en la introducció de les noves teories i tècniques d'observació de la interacció sol-terra, cosa que li ha valgut el reconeixement internacional.

Patí greus desperfectes durant la Guerra Civil Espanyola. El director Antoni Romañà i Pujó (1939-1970) el va reconstruir i ampliar.

L'any 1987 li va ser atorgada la Creu de Sant Jordi.[2]

Organització Edit

El Patronat que regeix la Fundació Observatori de l'Ebre fins l'any 2016 estava format per onze organismes: l'Institut Geogràfic Nacional, els Departaments d'Innovació, Universitats i Empresa, de Medi Ambient i Habitatge, i de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Tarragona, els Ajuntaments de Roquetes i de Tortosa, el Centre Superior d'Investigacions Científiques, l'Institut Nacional de Meteorologia, la Universitat Ramon Llull (URL) i la Companyia de Jesús.

L'any 2016 la URL i la Companyia de Jesús van deixar de ser-ne patrons de manera que des de llavors està format per nou institucions: els ajuntaments de Roquetes i de Tortosa, la Diputació de Tarragona, el Servei Meteorològic de Catalunya, el Departament de Territori i Sostenibilitat i el Departament d’Economia i Coneixement de la Generalitat de Catalunya, el Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), la Agencia Estatal de Meteorología (AEMET) i el Instituto Geográfico Nacional.

Vegeu també Edit

Notes i referències Edit

  1. L'any 2004 i amb motiu del centenari de l'Observatori la FNMT va emetre un segell d'1,90 Euros amb una imatge del centre.
  2. Decret 399/1987, de 3 de desembre, de concessió de les Creus de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya (DOGC número 937 d'11/01/1988).

Enllaços externs Edit

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori