FANDOM

L'Orgue de la catedral de Tortosa és un instrument de vent[1] del segle XVII construït per un mestre flamenc. Tenia més de 2.200 tubs i tres teclats.[2] Substituí a un orgue anterior, del segle XVI.[3]

En l'actualitat se'n conserva part de la seua façana barroca[4] però no els tubs que se perderen durant la Guerra Civil Espanyola.

« Les flautes que integraven la caixa de música de l'orgue de la catedral, obra única i irrecuperable del segle XVI,[sic] eren la joguina improvisada que van trobar els primers xiquets que arribaren a la ciutat després de la Guerra. »

La reconstrucció de Tortosa (1940-1957); pàg. 28; Josep Bayerri i Carme Bayerri Polo.

L'any 1903 va ser objecte d'importants treballs de restauració per part de "Randeynes i Cia" de València.[5]

Vegeu també Edit

Notes i referències Edit

  1. Vegeu la fotografia de l'any 1923 feta per Josep Salvany i Blanch
  2. La Catedral de Tortosa. Josep Matamoros Sancho. Reedició facsímil del Centre de Lectura de les Terres de l'Ebre dintre de la col·lecció Biblioteca Ebrenca (1997); Impremta Querol. ISBN: 84-89249-84-9.
  3. F. Martorell en la seua obra Historia de la antigua Hibera... (1627) cita l'existència de l'orgue de la catedral (Libro primero. CAPITULO DOZE. Donde se descrive la Ciudad de Tortosa, y su Catredal.; vegeu la pàgina 89).
  4. Vegeu Orgues del Camp de Tarragona i les Terres de l'Ebre. Fina Anglès Soronellas i Jordi Vergés Riart. Ed. Diputació de Tarragona, 2013. ISBN: 978-84-15264-10-1.
  5. Vegeu La Verdad de 21/1/1903, 30/1/1903, 21/3/1903, 24/3/1903 i La Veu de la Comarca núm. 12 de 29/3/1903.

Altres orgues barrocs: església de Fondespatla, església arxiprestal de Morella (1717; de 3.963 tubs), Bellmunt de Mesquí (1747), església parroquial de Vallibona (1791).

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori