FANDOM

El Palau Despuig és un edifici històric del segle XV de Tortosa.

Va pertànyer als Corder, que en conserven un escut a l'interior sobre una porta que dóna a l'escala del pati. Situat al costat del Palau Oriol -al que des de 2012 torna a estar connectat- ocupa un solar de 246 metres quadrats.

L'edifici va acollir la Biblioteca Popular[1] des del 1956 i fins al 2006, l'any en què es crea la Biblioteca Marcel·lí Domingo. En l'actualitat la casa-palau forma part de les instal·lacions del Conservatori de Música.

Descripció i història Edit

L'edifici va pertànyer durant el segle XIX al comte de Samitier[2] i a Magdalena de Grau i Gras († Barcelona, 19/12/1900). La seua façana de 9 metres d'ample té una portalada d'arc de mig punt, adovellat, i finestrals rectangulars. La part superior ve caracteritzada per una finestra gòtica triforada[3] i per un petit ràfec o barcacana. Des del pati interior parteix l'escala, descoberta, en dos trams. L'escala i la galeria d'arcs apuntats, sobre columnes de fust quadrilobulat, són l'element més destacable.

Com el Palau Oriol conserva enteixinats policroms que van ser restaurats el 1993. En un dels laterals de l'edifici hi ha un passatge presidit per una fornícula amb la imatge de la Mare de Déu de la Rosa.[4]

Els baixos van estar ocupats per la sabateria La Villa de Sitges (fund. 1884) des del 1892 (Correo de Tortosa de 24/02/1892)[5] i més tard per la "gran zapatería de Felipe García"[6] que s'hi traslladava des del carrer Ciutat (Passatge Franquet) el 1918.[7] El 1923 encara hi era. Adquirit per la Diputació de Tarragona va ser restaurat (1952-56) sota la direcció de l'arquitecte Francesc Monravà i Soler i destinat, com s'ha dit, a ús bibliotecari.

La tradició el converteix en la casa de Cristòfor Despuig.

Vegeu també Edit

Notes i referències Edit

  1. La Biblioteca Popular de la Generalitat va ser fundada el 1932.
  2. Amillarament de 1868 Volum C: Tortosa-Ajuntament de Tortosa-Patrimoni digitalitzat.
  3. Formada per un dintell d'arcs trilobulats i trencada per dos mainells.
  4. L'any 2014 se n'ha fet una adequació per part de l'Associació de Veïns Centre-Nucli Històric de Tortosa.
  5. I fins el 1918 quan va traslladar-se al carrer de l'Àngel amb el carrer Montcada (El Restaurador de 29/4/1918).
  6. Correo de Tortosa de 03/06/1922.
  7. El Restaurador d'11/02/1918.

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori