FANDOM

El pont de l'Estat és el pont urbà que comunica el marge esquerre amb el dret (Ferreries) al centre de la ciutat de Tortosa, salvant el riu Ebre.

L'actual substitueix el dinamitat per l'exèrcit republicà, l'abril del 1938[1], al esdevenir la ciutat front de guerra. Projectat el 1939 és obra dels enginyers César Villalba Granda[2] i Eduardo Torroja Miret (Madrid, 1899 - 1961) i va ser inaugurat el 4 d'abril del 1941.[3] [4]

Van ser-ne constructors les empreses Electrodos K. Jellberg i Esab Ibérica SA.

El pont es divideix en tres trams longitudinals (té dos pilars construits al mig del riu) i va ser el primer de l'Estat construït amb soldadura elèctrica.

El 18 de gener de 2016 l'Ajuntament de Tortosa va presentar el projecte definitiu per a la seua reforma integral (arq. Xevi Bayona Camó) que té un cost 1,5 milions -que inclouen el cost de trasllat de serveis- i dels quals 900.000 són aportats per la Diputació de Tarragona. L'abril de 2016 va adjudicar-ne les obres a la UTE entre la gallega Bardera Obras Civiles y Marítimas SL[5] i Acciona Infraestructuras SA.[6] El termini d'execució previst és de 10 mesos. Les obres van començar el 6 de juny de 2016.

L'anterior pont metàl·lic[7] encarregat a La Maquinista Terrestre i Marítima es va iniciar el 1894 sota la direcció de l'enginyer Alfred Mosso. S'enllestia el 2 de maig del 1899 -fet que contrasta en la rapidesa en què es va bastir el Pont de la Cinta- però sense accessos.[8] Les expropiacions necessàries no es van fer efectives fins el març de 1910 i el pont no es va obrir al trànsit fins el 5 de novembre de 1911.[9]

Vegeu també Edit

Notes i referències Edit

  1. El dimarts 19 d'abril de 1938 a les 18:00 hores es van dinamitar tots els ponts de Tortosa. El Batalló número 1 de destruccions se va encarregar de les voladures.
  2. Revista de Obras Públicas, número 2.720 d'1 de desembre de 1941 i Revista de Obras Públicas, número 2.721 (1942).
  3. La Vanguardia de 05/04/1941, pàg. 2.
  4. El Roser rebentat per les bombes i el pont de l'Estat ja refet (meitats anys 40) i visió del cap de pont amb l'església del Roser al fons en unes fotografies d'Antoni Maymó i Duarte (1901-1986).
  5. La ferrolana Bardera va ser fundada l'any 2000 i des del 2009 està controlada pel grup català Excover.
  6. L'abril de 2016 s'adjudicava per un import d'1.002.858,31 euros. El novembre de 2016 Acciona passava a liderar la UTE en la que fins llavors havia participat en un 20% alhora que s'establia un increment de modificat d'obra de 217.600 EUR.
  7. Dirección general de Obras públicas.- Anuncio de adjudicación en pública subasta de las obras del puente de hierro sobre el Ebro, en Tortosa (Gaceta de Madrid núm. 67, de 08/03/1893).
  8. Visió del primer pont l'any 1905 des de la riba esquerra, per Lluís Marià Vidal (1842-1922) i fotografia del pont de l'Estat, l'any 1914 de Josep Salvany i Blanch.
  9. Vegeu unes fotografies dels anys 20: el pont de l'Estat i el Roser, mirant aigües avall de l'Ebre i el pont i l'església del Roser, mirant aigües amunt, d'Ignasi Canals i Tarrats (1896-1986).

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori