FANDOM

El pont de la Cinta de Tortosa va ser un pont de promoció privada, construït per La Maquinista Terrestre i Marítima i inaugurat el 8 de juny de 1895.[1] També va ser conegut amb el sobrenom de pont del muts. L'any 1927[2] va ser cedit a l'Ajuntament de Tortosa.

Arran de la proximitat del front militar durant la Guerra Civil Espanyola el pont va ser dinamitat per l'exèrcit republicà, l'abril de 1938. Sobre el seu únic pilar refet se va aixecar entre 1963 i 1964 el Monument als caiguts de la Batalla de l'Ebre obra de l'escultor Lluís M. Saumells.

Un pont polèmic Edit

El 1892 s'autoritzava el pertinent estudi previ per a la construcció d'un pont particular -de ferro i en el mateix lloc on hi va haver el de barques- a favor dels senyors José Franquet Ferreres (advocat i propietari; †1897), Manel Porcar i Joan Brunet Alsina (enginyer, vinculat a la societat Arsenal Civil de Barcelona).

« "(…) gratas noticias relacionadas con el puente «dels Muts» (…) DIRECCIÓN GENERAL DE OBRAS PÚBLICAS (…) conceder a Vds. el permiso necesario para verificar los estudios que deben preceder a la redacción del proyecto (...).-Madrid, 8 de noviembre de 1892." »

— El puente «dels Muts»; El Estandarte Católico, 12/11/1892.

El pont particular va ser una realitat malgrat l'oposició de Teodor González i els seus:

« "Tal evidente como la luz del sol es el empeño de ciertas gentes en presentarnos como enemigos de los puentes particulares. Lo hemos negado una y otra vez pero ni esto basta. (…) Bien venidos sean pues, todos los puentes particulares habidos y por haber; déseles cuanta protección se quiera dentro de las leyes, que nosotros no hemos de regatearla. Pero si esta protección supone el deseo de que se retarde la construcción del puente del Estado, si el apoyo a los puentes particulares implica que no se ha de procurar por toda clase de medios acortar el plazo de construcción de aquel ¡malditos sean los puentes particulares! (…)" [vegeu també les tarifes] »

— Puentes sobre el Ebro IV; La Verdad, 20/04/1893.

« "(…). Tortosa quiere un puente con paso gratis y lo quiere pronto, sin dilaciones, escusas, ni subterfugios. Tortosa no quiere que se explote su desgracia por cuatro ciudadanos unidos para este exclusivo objeto. Y en esta lucha entre el patriotismo y el negocio, la dignidad y el interés, la honra y el lucro, triunfará Tortosa. (…)" »

— Sigue la farsa; La Verdad, 06/03/1894.

I si el successos històrics donarien la raó als «gonzalistes» el 1894 arribava la signatura de la RO autoritzant (29 d'abril de 1894)[3] la construcció.

Finalment Diario de Tortosa de 9 de juny de 1894 (número 3.569; pàg. 2) dóna la notícia de la firma de les escriptures de la societat explotadora del que des de llavors serà el Puente Nuestra Señora de la Cinta i un any després el 10 de juny de 1895 (número 3.863)[4] fa esment a la inauguració d'este pont de dos trams de 59 metres cadascun.

En l'empresa local havien participat més d'un centenar d'accionistes.[5]

Vegeu també Edit

Notes i referències Edit

  1. Vegeu la fotografia de 1914, feta des de l'interior del pont, de Josep Salvany i Blanch i una de posterior d'Ignasi Canals i Tarrats (1896-1986).
  2. Correo de Tortosa de 6/07/1927.
  3. Diario de Tortosa de 30/04/1894.
  4. Vegeu també pel seu interès el número de Diario de Tortosa del dia 8 de juny de 1895.
  5. Diario de Tortosa de 16/05/1894.

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori