FANDOM

La Primera Guerra Mundial o la Gran Guerra fou un conflicte bèl·lic que va tenir lloc a Europa i al Pròxim Orient entre 1914 i 1918.

La política exterior, cada vegada més agressiva d'Àustria-Hongria, Rússia, i especialment Alemanya va originar el conflicte. El detonant de l'esclat de la guerra fou l'assassinat el 28 de juny de 1914 a Sarajevo (Bòsnia) de l'hereu al tron dels Habsburg, Francesc Ferran d'Àustria. Després de la declaració de guerra d'Àustria a Sèrbia el 28 de juliol, la majoria d'estats europeus es van veure implicats en el conflicte. Rússia es va mobilitzar en suport de Sèrbia els dies 29 i 30 de juny. Alemanya va declarar la guerra a Rússia l'1 d'agost i a França el 3 d'agost. Dels 32 països beligerants, els principals països involucrats van ser, d'una banda, els anomenats «aliats»: França, l'Imperi Britànic, Sèrbia, l'Imperi Rus, els Estats Units i el Regne d'Itàlia, i de l'altra les «Potències Centrals»: l'Imperi Alemany, l'imperi Austrohongarès, l'Imperi Turc i Bulgària.

La guerra finalitzà amb la signatura de l'armistici de Compiègne l'11 de novembre de 1918, que establia la derrota de les potències centrals,

Espanya es va mantenir neutral però no va escapar dels escenaris de les activitats militars arran de la guerra submarina. Així les costes de l'Ebre van ser l'escenari del tràgic enfonsament del Medjerda (maig 1917) o de l'Amiral de Kersaint (setembre 1917), entre altres.[1]

Tot i la neutralitat alguns milers de voluntaris van lluitar amb l'exèrcit francès per tal de donar suport als aliats durant la Guerra. Un exemple proper és el de Pedro Carvallo, fill d'Oscar Carvallo, enginyer d'Amposta, que ingressà al Cos d'aviadors.[2] No obstant n'hi va haver d'altres (vegeu quadre final).[3]

A les terres de l'Ebre i comarques veïnes es va produir un augment de producció de carbó a Mequinensa i Faió, l'ampliació de l'Electroquímica de Flix o l'increment d’activitat en la construcció naval a Tortosa i Vinaròs.[4] La fi de les hostilitats va suposar la suspensió d'alguns negocis d'exportacions agrícoles.[5]

Voluntaris de la Primera Guerra Mundial vinculats a les terres de l’Ebre i el Maestrat:
Cognoms i nom dades biogràfiques Nota
Aiche o Aisa, Vicenç Vinaròs, 1895 - ?
Ceuma i Puey, Joaquim Gandesa, 09/07/1886 - †19/04/1917
Ceuma i Puey, Josep Gandesa, ? - Dompierre, 04/07/1916
Cid Pachant, Antoni Xerta, ?-?
Claudi, Francesc Vinaròs, ?-?
Curto, Joan Baptista Xerta, ? - Amberive, 20/04/1917
Domingo i Montserrat, Daniel Tortosa, 1900 – Castelldefels, 1968
Donis, Lluís Tortosa ?-?
Esteller, Vicenç Xerta, ? va desertar (?)
Estupinya, Guillem Tivenys, 1884 - Verdun, agost 1917
Ferré <<petit Ferrer>> Tortosa, ? - Verdun ?
Ferret, Joan Alfara, ? - Verdun, agost 1917
Fuster, Vicenç Cervera del Maestrat, ? llicenciat 24-07-1919.
González, Joan Tortosa, ?-?
Inglès Móra d'Ebre, ?-?
Lajunta Ramos, Josep Tortosa, ?-?
Marian terres de l'Ebre ?-?
Sòria, Salvador Ulldecona, ?-?
Vilanova, Francesc Vinaròs, ?-?
Verdera, Ernest Vinaròs, 01/04/1886 – Souain, 26/09/1915

Notes i referències Edit

  1. Otro torpedeamiento (El Restaurador de 12/05/1917); Vapor hundido-Nuevo combate (El Restaurador d'11/06/1917).
  2. Article Recompensa merecida (El Pueblo de 23/05/1917).
  3. Els «voluntaris catalans» a la gran guerra (1914-1918). David Martínez Fiol. Publicacions de l'Abadia de Montserrat, 1991. ISBN: 84-7826-269-5.
  4. El Restaurador de 30/12/1918 i de 28/2/1919.
  5. El Restaurador d'11/11/1918. Vegeu també l'article “El prestamista internacional” publicat pel diari El Restaurador de 25/02/1919 on se posa de manifest les reserves d'or espanyoles i la balança comercial, la necessitat d'aprofitar-ho i les advertències pertinents.

Enllaços esterns Edit

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori