FANDOM

Rafel Vidiella i Franch (Tortosa, 1890 - Barcelona, 23/09/1982) va ser un polític comunista.

Fill petit de Cinta Franch i Sol (neboda de Manel Domingo i Sol) i de Rafel Vidiella i Mauri († c. 1889-90). Participà en els esdeveniments de la Setmana Tràgica de Barcelona, l'estiu del 1909, durant els quals va ser detingut per primer cop. Treballà de tipògraf (fins el 1926), i milità a la CNT sent amic de Salvador Seguí (1886-1923), el Noi del Sucre.[1] Durant la vaga de 1917 va ser membre del Comité Revolucionari de la Confederació anarcosindicalista.

Durant la Dictadura de Miguel Primo de Rivera fou director a València del diari Solidaridad Obrera. Després la deixà per unir-se a la Unió General de Treballadors (UGT). Visqué a París entre 1924 i 1926 i en tornar a Espanya per Irún va ser detingut i empresonat fins el 1928.

Des del 1931 esdevingué el màxim dirigent de la Federació Catalana del PSOE. Incorporà aquesta federació al si del Partit Socialista Unificat de Catalunya (PSUC) el 1936, i fou nomenat Conseller de Comunicacions de la Generalitat de Catalunya (juliol del 1936), de Justícia (desembre del 1936) i finalment, de Proveïments, treball i obres públiques (maig del 1937). Quan Vidiella ocupa aquest darrer càrrec, un decret estableix que amb igual feina, la dona cobrarà el mateix sou que l'home.

Després de la Guerra Civil Espanyola s'exilià a diversos països, fins que s'establí a Budapest (Hongria). Durant la pugna entre Joan Comorera i la direcció del PCE (Partido Comunista de España), s'alineà amb els darrers, i durant anys fou un dels principals dirigents del partit. El 1976 tornà a Barcelona i col·laborà amb la revista Nous Horitzons del PSUC.

El juliol del 2002 Iniciativa per Catalunya va descobrir una placa honorífica a la seua casa natal, al carrer del Replà (barri del Rastre) de Tortosa, obra de Joaquim Espuny, desapareguda als pocs mesos.[2] Uns anys després el 29 d'abril del 2007 l'Ajuntament de Tortosa va inaugurar un monument a la seua memòria obra de Leonardo Escoda.

Notes i referències Edit

  1. Article titulat Homenaje póstumo a Rafael Vidiella publicat per La Vanguardia el 25/09/1982.
  2. Amb motiu de l'1 de maig -l'any 2016- va descobrir-se una nova placa.

Bibliografia disponible Edit

  • Rafael Vidiella, l'aventura de la Revolució. Montserrat Roig. Editorial Laia (Barcelona, 1976). ISBN: 978-84-7222-618-0.

Enllaços externs Edit

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori