FANDOM

Ramon Berenguer IV (Barcelona, 1114 - Lou Borg Sant Dalmatz, Piemont, 1162), dit "el Sant", va ser comte de Barcelona, Girona, Osona, i Cerdanya (1131-1162), príncep d'Aragó i comte de Ribagorça (1137-1162), marquès de Tortosa i de Lleida.

Fill de Ramon Berenguer III i de Dolça de Provença, a qui succeí en el tron comtal de Barcelona el 1131. Conquerí la Taifa de Tortosa (1148) i l'Emirat de Larida (1149), entre altres.

El 1150 amb el seu matrimoni amb Peronella (Osca, 1136-Barcelona, 1173) s'inicià la dinastia Catalanoaragonesa.

De camí a Torí morí l'agost del 1162. El seu cos va ser traslladat de Gènova fins al Monestir de Santa Maria de Ripoll. El succeí el seu fill Alfons I, el Cast, (dit també Alfons II d'Aragó)

Inscripció dels Reials Col·legis de Tortosa Edit

Ramon Berenguer i Peronella són representats al fris escultòric dels Reials Col·legis de Sant Jaume i de Sant Maties de Tortosa (seu de l'Arxiu Comarcal del Baix Ebre).

La traducció de la incripció en llatí que l'acompanya, a l'ala nord-oest, diu així: "Vet aquí Berenguer origen il·lustre [de la dinastia] d'Aragó. / D'entre els reis és el gran llibertador de la ciutat. / Era Comte de Barcelona i Catalunya el veu rei. / Davant del teu nom encara tremolen els turcs Ramon.

« ECCE BERE(n)GVERI(u)S SPLE(n)DENS ARAGONIS ORIGO

REGVM HVIVS Vi(n)DEX MAXIM(us) VRBIS ADEST

BARCINO QVE(m) COMITEM VIDIT CATALONIA REGEM

NOMINE TVRCA TREMIT DVM RAIMV(n)DE TVO

»

Inscripció Col·legi de St Jaume i de St Maties, s. XVI

Vegeu també Edit

Enllaços externs Edit

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori