FANDOM

Remolins és un barri històric de la ciutat de Tortosa.

Forma part del conjunt historicoartístic de la capital del Baix Ebre i hom tendeix actualment a incloure sota aquesta denominació al barri veí de Sant Jaume. Antigament aquests dos barris estaven ben separats per l'esplanada de Remolins, urbanitzada modernament i que havia estat la plaça de l'Assoc, topònim d'origen àrab que significa mercat. A aquesta "assimilació" hi ha contribuït també l'estat de degradació i despoblament del sector més antic de Sant Jaume.

Remolins se troba situat al nord-est de Tortosa, entre el riu Ebre i les avançades del castell de la Suda. A més de les muralles del segle XIV, Remolins s'identifica com el call jueu de la ciutat, nucli de cases on els petits carrers s'entrellacen laberínticament formant un dels calls jueus més petits d'Europa.[1]

El barri disposa d'un gran parc modern a la vora al riu Ebre i de la platja de la Xiquina, compartit amb el barri de Sant Jaume, i convertit des del 2007 en el recinte firal de la ciutat. Al nord de l'espai se troba un pavelló multifuncional, dissenyat per l'arquitecte argentí Mario Corea Aiello, que disposa de 5.000 metres quadrats coberts. El setembre de 2009 va iniciar-se la construcció del Campus de les Terres de l'Ebre de la Universitat Rovira i Virgili.

Al barri va nàixer el pintor Antoni Casanova i Estorach.

Llocs d'interès Edit

  • Call jueu. Existeix una ruta turística per tot el call que permet conèixer els edificis més significatius com l'antic hospital o casa de Sant Jordi (conegut com la sinagoga), la terrisseria, la carnisseria o el portal dels Jueus. El call es troba dividit pel carrer Major, a l'est del qual hi ha el call nou i a l'oest del qual, el call vell.
  • Torre Grossa de Vimpesol, també coneguda com torre del Célio, nom del petit barranc que té al davant. És una torre circular de guaita situada al final d'un tram de muralla que es remunta al segle XIV i que descendeix del turó on hi ha situades les avançades del castell de Sant Joan. En aquesta muralla d'una alçada mitjana de 7,5 metres i 205 de longitud hom hi localitza un antic portal conegut com a portal del Jueus. L'any 2009 s'hi va iniciar la darrera actuació d'excavació arqueològica i de restauració.
  • Jardins del Príncep. Este espai verd va ser inaugurat pel llavors príncep Felip de Borbó -d'aquí el seu nom- el 1991 i acull un conjunt d'obres de l'escultor contemporani Santiago de Santiago (Navaescurial, Ávila, 25/06/1925). Els jardins se situen vora la muralla que connecta les avançades del castell de Sant Joan amb la torre del Célio i constituïxen un bell marc turístic. Este mateix espai va pertànyer a l'antic balneari d'en Porcar, que a finals del segle passat va ser propietat de Manel Porcar i Tió després de fer analitzar les aigües de les fonts que brollaven a l'indret i constatar les propietats medicinals que les caracteritzaven. Estes fonts encara se conserven i el març de 2015 han tornat a ser accessibles.

Vegeu també Edit

Notes i referències Edit

  1. La ciutat de Tortosa va ser membre de l'associació Red de Juderías de España-Caminos de Sefarad des del novembre de 1998 i fins l'estiu de 2016.

Enllaços externs Edit

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori