FANDOM

El setge de Tortosa de 1642 va ser un dels episodis de la Guerra dels Segadors.

El setge Edit

El mes d'abril sortí de Valls l'exèrcit francès amb 6.000 homes i 2.000 cavalls. Entre les tropes hi havia el regiment d'infanteria de Navailles i el de cavalleria de Terrail.

Com a pas previ per la conquesta de Tortosa, Philippe de La Motte Houdancourt (1605-1657) va conquerir Ulldecona, un nus de comunicacions entre Tortosa i el nord del País Valencià, per tallar les línies de subministrament de la ciutat.

Les tropes franceses obriren bretxa a la muralla del convent del Carme -El Sitjar- per on atacaren fins a 700 homes dels regiments francesos. L'atac va ser rebutjat per les tropes castellanes auxiliades per la milícia de Tortosa i vàries companyies de religiosos. Les descàrregues de metralla dels dos únics canons de la guarnició van ser decisives. La victòria va ser atribuïda a la intercessió de la Verge[1] (vegeu l'article Convent de la Puríssima Concepció Victòria).

El 3 de maig de 1642, després d'un mes de setge, les tropes francocatalanes se van retirar sense conquerir la ciutat en vista del fracàs del bombardeig i l'assalt del dia anterior, el general de La Motte aixecà el setge i se'n tornà pel Coll de l'Alba.[2]

« Al cap damunt la imatge de la Mare de Déu de la Cinta en relleu i als costats en un pla inferior dues torres representant les armes de Tortosa i el text: "[OBCES]SA FIDE[LI]SSIMA / [ET EXE]MPLARIS DER[TVSA] / [A X. MILLE PE]DESTRIB(us) TER[MI]LLE / [Q(ue) EQVES]TRIB(us) FRA(n)CIGENIS ET / GOTOLANIS] / [RVPTO HIC MVRO V]I TORMEN/[TORVM MILITARIVM TRIDVO IA]CTO/[RUM VIRILITER Q(ue) HORA QVASI] DECIMA / NOCTIS IRRVPTO] / AVXILIANTE DEIPARA] MARIA EIVS/[QVE CINGVLO MUNITIS MURIS] MILITIBVS / [ET CIVIBVS] / [VICTORIAM REPORTAVIT ET] / [SINE AVXILIO LIBERATA FVIT III NONAS MAII] / [MDCXX]XXII]".[3] »

Inscripció de la bretxa de la muralla del convent del Carme.

Notes i referències Edit

  1. Amb motiu d'un acord municipal de 26 d'octubre de 1643 se va fer una inscripció commemorativa del fracàs del setge francocatalà. De forma parcial se van conservar set fragments -retrobats a finals de l'any 2000 en el mur d'una porta tapiada de l'Aula major de la catedral- amb una representació de la Mare de Déu, a la part superior, si bé esta és identificable únicament per la cinta que sosté a les mans ja que no se'n conserva res més. Probablement esta incripció de jaspi va ser destruïda l'any 1648.
  2. La Guerra dels Segadors a les Terres de l'Ebre (1640-1651). Enric Querol i Coll i Joan-Hilari Muñoz i Sebastià. Cossetània Edicions, XI/2004. Imp. Romanyà-Valls, SA. ISBN: 84-9791-069-9.
  3. És a dir: Assetjada la Fidelíssima i Exemplar Tortosa per deu mil soldats de peu i tres mil d'eqüestres, francesos i catalans, trencat este mur per la força de les màquines militars llançades en contra seu i per la infanteria quasi a l'hora dècima de la nit, amb l'auxili de Maria, Mare de Déu, i amb el seu cíngol protegits els murs, els soldats i els ciutadans, la victòria aconseguí i va ser alliberada sense necessitat de cap auxili a les 3 de les nones de maig (5 de maig) de 1642. Vegeu: Una inscripció commemorativa del setge de 1642 a Tortosa parcialment recuperada. Joan-Vianney M. Arbeloa i Rigau. Nous Col·loquis V. Centre d'Estudis Francesc Martorell, 2001.

Enllaços externs Edit

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori