FANDOM

Cartell-setmana-santa2014

Cartell de la Setmana Santa 2014.

La Setmana Santa de Tortosa és una de les celebracions religioses més importants de les Terres de l'Ebre i de la província de Tarragona.

La ciutat compta amb 10 confraries -les quals han constituït una Agrupació- i 11 passos. Entorn a la Setmana Santa tenen lloc activitats paral·leles com el Festival de Música Sacra.

Entre les processons que se celebren en destaquen:

  • La Processó de la Passió, el Diumenge de Rams.
  • La Processó del Silenci, el Dijous Sant (recuperada el 1996).
  • La Processó del Sant Enterrament, el Divendres Sant.

Una de les singularitats de la Processó del Diumenge de Rams tortosina és el fet que els natzarens obsequien amb caramels la gent que presencia la desfilada. Aquesta tradició llevantina a Catalunya únicament es dóna a Tortosa. En la processó hi poden participar més de 2.000 vestes i els armats de Flix o els de la Sang de Reus. Abans de la Guerra Civil Espanyola però les processons de Tortosa tenien el seu propi grup d'armats; l'any 1930 Ramon Borrell i Codorniu va fotografiar-ne una formació d'uns 30 membres.

Confraries i passos de Tortosa:
Confraria Nom del pas/passos Autor/s
Gremi de Pagesos de Sant Antoni Abat[1] Oració a l'Hort Carles Riba i Garcia, 1941.
Germandat de Natzarens de la Mare de Déu del Roser La Flagel·lació Claudi Rius i Garrich, 1943-48.
Confraria de la Puríssima Sang La Coronació d'Espines / La Verge de les Angoixes Claudi Rius, 1948 / Àngel Acosta, 1999.
Confraria de Veïns de Santa Clara Jesús davant de Pilat Tallers Salesians, 1942.
Germandat de Natzarens de la Passió[2] Jesús de la Passió Claudi Rius, 1942.
Confraria Maria Immaculada Ecce mater tua I. Soriano Montagut, 1958.
Confraria Sant Crist de la Passió Crist de la Puríssima Còpia del Crist de la Puríssima. Aleixandri, 1954.
Germandat de Natzarens de les cinc llagues Davallament de la Creu[3] Enric Monjo, 1952.
Congregació de la Mare de Déu dels Dolors La Pietat I. Soriano Montagut, 1941.
EMD de Jesús El Despullament Àngel Acosta, 2001-2004.

Des de l'abril de 2011, a l'antiga església de Sant Antoni del carrer Montcada de Tortosa, s'exposen deu dels onze passos al públic en general.

Passos destruïts l'any 1936 Edit

Amb l'incendi de l'església dels Dolors del carrer Montcada de Tortosa, el 31 de juliol de 1936, se van destruir els antics passos de la Setmana Santa, si bé en resta testimoni fotogràfic dels mateixos.

Antics passos de Tortosa:
Pas Autor Ressenya
Misteri del Sant Sopar Ramon Cerveto i Josep Maria Beltri
L'Oració a l'Hort Cerveto (Jesús i l'àngel) i Beltri (apòstols)
Sentència de Pilat Cerveto i Beltri Jesús, Pilat i l'escriva de Cerveto i els soldats de Beltri.
Els assots Jesús per Cerveto i la resta per Beltri
La Coronació Taller desconegut Fet a Barcelona.
L'espieta (Jesús carregat amb la creu) Estrenat l'any 1930.
El Despullament Taller desconegut Fet a Barcelona.
La Crucifixió Fet a Móra.
El Davallament Ramon Cerveto
La Dolorosa Ramon Cerveto

Vegeu també Edit

Notes i referències Edit

  1. Bibliografia disponible: La Confraria de Sant Antoni dels Pagesos de Tortosa (1358-2010). Una aproximació a la seva història. Joan-Hilari Muñoz i Sebastià. Imp. Gràfica Dertosense SL, 2011. ISBN: 978-84-614-8180-4.
  2. Pàgina web de la Confraria de Natzarens de la Passió de Tortosa.
  3. Amb la seua restauració, enllestida per a la processó de l'any 2003, finalitzaren les actuacions als passos de la Setmana Santa tortosina.

Més wikis de Wikia.

Wiki aleatori